Voorzetwand maken

Flipper_01

  • #1
Ik wil in m'n nieuwbouwwoning straks voor de lange wand een voorzetwand plaatsen. In deze wand worden dan de keukenkasten ingebouwd, komen enkele nissen en een gashaard.
De wand zal ca. 11m lang en 2,9m hoog worden en komt ca. 50cm voor de betonnen muur te staan. Ik wil de wand maken van metalstud profielen en afwerken met gipsplaten en het geheel laten stuccen.
Hieronder een schets van de wand:


Aangezien in de hele vloer vloerverwarming zit zal ik de ligger op de vloer niet vast kunnen schroeven. Is het voldoende om deze met een montagekit te bevestigen?
Kan ik de profielen alleen aan de boven en onderzijde vast maken of moet ik (vanwege de hoogte) nog een bevestiging aan de muur maken?
Is de overspanning bij de keukenkasten (240cm) gewoon te realiseren of moet ik daarvoor nog speciale profielen gebruiken voor de sterkte?
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #2
Mooi wandje. Die nisjes zijn ook een leuk idee, je kan er nog verlichting in overwegen, bijv. ledstrip.

Ik weet eigenlijk niet of je metal studs op (waarschijnlijk) tegels kan verlijmen met montagekit. Met hout gaat dit wel, maar je moet geen houten regelwerk gebruiken ivm je gashaard. Ik weet wel dat er bepaalde MS Polymeerlijmen zijn die zo'n beetje alles aan alles verlijmen, dus dat zou nog een optie zijn.

Ik zou hem zo hier en daar voor de stevigheid ook aan de achtermuur bevestigen, en aan de zijmuur. Op je vloer zit hij tenslotte alleen met lijm dus rest wat steviger.

240 is horizontaal wel te overbruggen, het heeft in dit geval niks te houden. Wel hier en daar een korte verticale stud tussen de beide horizontale regels natuurlijk.
 

Flipper_01

  • #3
Thnx.
De vloer is een onafgewerkte betonvloer. Ik zal eens bij de bouwmarkt informeren naar goede montagekit/lijm. Het scheelt dat er een aantal nissen in komen, daar kan ik de wand dan wel extra aan de muur bevestigen voor de stevigheid.

Ik neem aan dat ik de wand niet hoef te isoleren en dat een enkele laag van 12,5mm gips voldoende zou moeten zijn. De wand komt namelijk voor een ankerloze (betonnen) spouwmuur.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #4
Idd niet isoleren (of je moet tegen een ijskoude enkele halfsteens muur zitten maar dat zal wel niet) en 12,5 gips is prima. Gaas de naden onderling af en rol de boel in de stucprimer voordat je gaat stuccen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu