Voorstrijken en witten

Schildpadjee

  • #1
Hallo,

Even een vraag, ik maak me wat zorgen.
Ons hele huis is strak gestuct, super netjes!!
Nu heb ik voorstrijk van veveo op de muren en plafonds gedaan omdat ik het wil texen. dat is allemaal goed gegaan, alleen het glimt nu heel erg. wel superstrak.
Kan dat glimmen kwaad, het plakt ook nog een beetje.
Kan ik als het droog is gewoon gaan texen??

Hoop op een goed antwoord, maak me een beetje zorgen
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Als u de voorstrijk volgens voorschift hebt verdunt een opgebracht kunt u na 24 uur gaan sauzen. Dat plakken kan geen kwaad. Voorstrijk zorgt ervoor dat de opgebrachte muurverf niet onregelmatig wordt opgenomen door de ondergrond.

Te veel glimmen kan duiden op teveel opgebracht: probeer dus eerst een stukje op een niet opvallende plaats en laat dat goed drogen.
Het risico hiervan is een onregelmatige dekking omdat dit juist weer verhinderd dat de muurverf goed kan hechten op de minerale ondergrond. U veegt ahw over de ondergrond heen ipv rollen waardoor de verdeling niet goed is.

Maar nogmaals: als u zich aan de voorschriften van de fabrikant hebt gehouden is er geen reden tot ongerustheid ( sprak de dokter ) :mrgreen:
 

Schildpadjee

  • #3
Kees,

Dat is juist het probleem, op de jerrycan stond niets dus ik dacht kant en klaar. Nu heb ik het puur aangebracht terwijl ik 1:3 moest verdunnen.
Gister geprobeerd en ik veeg de latex er gewoon af. nu van hetzelfde merk veveo witsel gehaald en die blijft wel plakken hij veegt wel makkelijk ipv rollen maar als je voorzichtig doet rolt hij wel.
vanmorgen gekeken en de muur is super mooi glad geworden echt prachtig.
Maakt het nu niet meer uit dat de voorstrijk er met te hoge concentratie op is gegaan?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Een verse laag stuc is vrij poreus en kan afhankelijk van de opgebrachte dikte flink absorberen. De door u gebruikte concentratie wordt normaliter alleen op baksteen gebruikt.

Als het goed opdroogt heeft u geluk. Was dit niet het geval dan is volledig schuren ( opruwen ) noodzakelijk.
 

Schildpadjee

  • #5
Kees,
Het droogt wel alleen geeft het een glimmende laag, en het blijft een beetje plakkerig zeg maar.
ik heb daaroverheen getext en het ziet er prachtig uit.
Houd deze laag tex nu wel dat is eigenlijk mijn vraag.
Als ik eraan voel voelt het erg goed
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Dat kan vanaf hier niet bepaald worden. Zoals ik al schreef: teveel zorgt voor onregelmatige hechting omdat de voorstrijk te dik is aangebracht.

Zoals u zelf ook al merkt veegt u de latex eroverheen ipv dat de roller echt rolt. Normaliter moet u met een vachtroller een direct goed dekkende baan hebben en geen vegen of een roller die erop uitglijdt.

Het is dus afwachten. De tijd moet het leren.
 

Schildpadjee

  • #7
Kees,

Ik heb nu gister de woonkamer plafond voorgestreken en nu wel verdunt. vanavond komt hier witsel op, heb je nog tips voor het mooi aanbrengen van die witsel. Denk je dat hij in een keer dekt want morgen komt de stucadoor en kan ik niet nog een keer witten anders zitten de muren onder
 

Nico1096

  • #8
Hallo Schilpadjee,

ik heb nu hetzelfde probleem, dat de de Sigmafix Universal voorstrijk na 12 á 14 uur nog steeds plakkerig is.

Ik ben benieuwd of u naderhand problemen hebt ondervonden, nadat de voorstrijk plakkerig bleef. We zijn tenslotte 4 jaar verder :D

Ik hoop iets snel te vernemen.

Groet,
Nico
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu