Volgorde bij het schilderen...

Ericbijsma

  • #1
In meerdere topics heb ik gelezen dat wanneer je hout/plaatmateriaal wilt gaan behandelen, de volgorder als volgt is:

ontvetten - schuren - gronden - tussendoor licht schuren - en aflakken

Met name de eerste twee, ontvetten en dan schuren , gaan tegen mijn gevoel in. Misschien een vreselijk domme vraag, maar wat is de reden van deze volgorde?

Als je gaat ontvetten en dan schuren, ontstaat er stof, die vervolgens door de verf heen kan komen. Ik neem aan dat er na het schuren nog wel een droge doek oid gebruikt word om het schuurstof te verwijderen.


Kan iemand mij hier een uitleg over geven?
 

Kees61

  • #2
Ericbijsma schreef:
ontvetten en dan schuren , gaan tegen mijn gevoel in. [...] wat is de reden van deze volgorde?
Als je een vet oppervlak schuurt dan gaat het schuurpapier snel vol zitten. Je verspreidt het vet dan ook over het oppervlak.
Ericbijsma schreef:
Als je gaat ontvetten en dan schuren, ontstaat er stof, die vervolgens door de verf heen kan komen. Ik neem aan dat er na het schuren nog wel een droge doek oid gebruikt word om het schuurstof te verwijderen.
Vanzelfsprekend! Met een borstel gaat wellicht beter als het hout is want een doek blijft dan plakken. Of schoonblazen als je een compressor hebt. Stof moet je altijd verwijderen voordat je gaat lakken.
Ik schilder nooit maar spuit wel. Ik begin met een dun laagje grondlak, dat is snel droog. Daarna schuur ik het licht, even de pukkeltjes en vezeltjes er af. Er is een huidje gevormd waardoor de volgende laag lak beter blijft staan.
 

Ericbijsma

  • #3
Oke, dat is een duidelijk antwoord.
Ik ben helaas nog niet in het bezit van een compressor met verfspuit.
Nog ff doorsparen.

Bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu