Vochtige (lemen?) vloer, geen kruipruimte

Wim3

  • #1
Hoi,

Ik ben nieuw op dit forum. Ik zou graag jullie advies krijgen over een vochtprobleem.

Ons huis:
Wij wonen in Den Haag in een oud huis (ca 1885) zonder kruipruimte op drassige grond. Het huis staat in een rij. Wij hebben thuis een probleem van optrekkend vocht in muren en een vochtige woonruimte (10m x 5 m) op de begane grond. Van de fundering heb ik geen goede tekening kunnen vinden. Ik heb begrepen dat de gemeente alle tekeningen zou hebben weggegooid die ouder zijn dan 100 jaar maar dat moet ik nog natrekken. Een tekening uit 1947 lijkt uit te wijzen dat de fundering zo'n 40 cm onder het huis ligt. Ik weet niet of het op palen is gebouwd.

Hoe staat het ervoor:
Omdat er sprake was van optrekkend vocht (uitslag op muren) en een vochtig klimaat in de ruimte hebben wij de dragende muren laten injecteren om optrekkend vocht tegen te gaan.

Probleem is echter dat alle dragende muren nog steeds vochtig aanvoelen. Het bedrijf dat geinjecteerd heeft beweert dat dit komt doordat de vloer vochtig is en dat de muur zelf nu wel droog is maar dat het vocht vanuit de vloer via het stuc omhoog trekt. Wij hebben een gat in de muur laten boren en het gruis was droog dus dit lijkt te kloppen.

Ook het verhaal van de natte vloer lijkt te kloppen. Ik heb naar de vloer gekeken en hier lijkt leem in te liggen. Op diverse websites kwam ik tegen dat dit vroeger gebruikelijk was.

Welke oplossing:
Nu twijfelen we over de beste oplossing. Randvoorwaarde daarbij is dat we de vloer niet willen verhogen omdat de ruimte relatief laag is.

Ik weet hier weinig van maar ik zie zelf drie opties:
1. lemen vloer vervangen door beton: lemen vloer uitgraven, folie en zand neerleggen. stoeptegel erop, betonijzer erover en +/- 15 cm beton storten.
2. drainagesysteem aanleggen in het leem: drainagesyteem aanleggen door 60-70 cm onder het huis drainagebuizen aan te (laten) leggen die in de buurt van maar wel dieper dan de fundering liggen.
3. waterdicht membraan aanbrengen op vloer en onderste deel van de muren: omdat we met zacht leem te maken hebben zouden we een dun laagje beton kunnen storten op de lemen laag. Ik weet niet of dit kan en hoe dik je het betonnen laagje zou moeten maken. Deze harde ondergrond zouden we vervolgens kunnen benutten om hier bitumen op aan te brengen dat werkt als waterdicht membraan.

Overwegingen optie 1:
-dit lijkt de meest grondige optie waarbij je de oorzaak wegneemt.
-Ik hoor wel verhalen dat je hiermee het vocht des te harder de muren in jaagt. Een lemen vloer kan immers 'ademen'.
-dit is wellicht ook de duurste optie
-Ik krijg als tip dat je bij het storten van beton wel berekeningen moet laten maken door een constructeur.
-Dat lijkt minder duur dan werken met elementen want dat moet allemaal op maat ingepast worden. Voordeel is daarvan wel dat dit minder zwaar is en verankerd is in je funderingsmuur
-ik heb ook gelezen over een broodjes vloer maar of dat handig is weet ik niet.

Overwegingen optie 2:
-dit lijkt ook de oorzaak weg te nemen
-we vragen ons af of dit kwaad kan als het huis op palen staat (wat ik dus niet zeker weet)
-wellicht kan dit leiden tot inklinken van de grond en verzakkingen. Het huis heeft sowieso al wat last van scheuren en verzakkingen.

Overwegingen optie 3:
-dit is waarschijnlijk de meest betaalbare optie maar lijkt wat meer op symptoombestrijding. De vloer eronder blijft immers vochtig.
-Ik hoor verhalen dat je hiermee net als bij de het aanleggen van een betonvloer het vocht des te harder de muren in jaagt.

Ik ben benieuwd naar wat jullie vinden van deze opties. Kunnen ze een oplossing bieden voor het probleem of is het beter om iets anders te doen? Zou 1 van deze opties jullie voorkeur hebben en zo ja waar zou ik moeten letten.

Alvast super bedankt voor jullie inzichten!

groeten,
Wim
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Neem eens contact op met een constructeur in de buurt
En zoek uit (laat uitzoeken) wat voor fundering er onder de woning zit.

waarschijnlijk is een onderheide betonplaat cq een funderingsherstel de beste oplossing daarmee pak je ook de zettingen e.d aan.

e.a anders is echter geen doe het zelf klusje een bovendien vergunningsplichtig
 

Wim3

  • #3
Hi,
Bedankt voor deze tip! Het lijkt inderdaad een klus die best wel ingrijpend kan zijn. Ik ga deze week maar eens langs bij de gemeente om te kijken of ze echt geen tekening meer hebben. Ik zie zelf niet zo snel andere manieren om erachter te komen hoe de constructie in elkaar zit.

Daarna ga ik bellen met een constructeur. Wordt vervolgd dus!
groeten,
Wim
 

Geus

  • #4
Ik begrijp dat het een rijtjeswoning is, of heb ik dat mis? Hebben de buren soortgelijke problemen? Ervaringen uitwisselen en samen optrekken naar een oplossing helpt vaak. Succes!
 

Wim3

  • #5
Goed idee, ik zal eens een rondje maken wie hier nog meer mee zit.
groeten,
Wim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu