Vloerverwarming mengtemperatuur laag

Gertjand

  • #1
Hi All,

Ik krijg de mengwater temperatuur van onze vloerverwarming niet boven de 30 graden. Hoeft ook niet veel hoger maar het huis wordt niet warmer dan 19 graden en daar doet ie uren over.

Wat feitjes. Er hangt net een nieuwe Atag Q42. Vermogen iets terug geregel naar 30kw, max pomp capaciteit op 70 aanvoer temperatuur 60%. Er zit ook een nieuwe bypass op op ongeveer 2 meter van de ketel (dat is dichtbij). Die heb ik van 0,2 bar naar 0,5 gezet.

Aanvoer temperatuur vv is 56 graden (voor de verdeler) retour 26 graden. Er zit een pomp op (standen getest maar maakt niet uit) en een meng / radiatorknop met een verdeling van 1/9. Maakt ook niet uit wat ik daarmee doe. Heb hem er ook afgehaald en dat maakt ook niet uit.

Iemand een id? Met de vorige ketel leek het beter (vloer was warmer) maar we wonen hier pas 5 maanden.

Zitten zes groepen op de verdeler en is ongeveer 80m2.

Nachtverlaging is maar 1,5 graad.

Wie heeft een suggestie? De mengtemperatuur moet toch te verhogen zijn los van alles? Linksboven op het bovenste blok bij de retour zit een ventiel met inbus. Als ik die wat naar binnen draai gaat ie lekken en ver naar buiten lukt ook niet (of is het geen ventiel?)

Wil de boel sowieso nog wel eens waterzijdig afregelen maar holy shit wat een drama met die ketel en het evo homesysteem (OT aansturing werkt niet). Eerst maar eens de boel warm krijgen.



(extra witte knop is een honeywell thermische motor maar ook als ik die eraf haal gaat temp niet omhoog).
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #2
Beide thermostaatkranen zijn wel gangbaar?(thermomotor en aanvoerknop) voetventiel staat open?
Is er ook een radiator die heel erg warm is van onder tot boven? Probeer eens wat radiatoren geheel of gedeeltijk dicht te draaien, en kijk of je vloerverwarming dan warmer wordt.
Thermometer klopt wel?
zijn de thermostaatkranen voorinstelbaar? Zit die thermomotor er al lang?
 

Gertjand

  • #3
Hoi Ingmar,

Thx!

Nee radiatoren lijken allemaal redelijk normaal. Op de badkamer (dicht bij cv is wel warm) die zal ik eens dicht zetten. Knoppen lijken gangbaar, heb ze eraf gehad en kan ze indrukken en ze komen weer terug. Die thermomotor zit er een paar weken maar heb hem er nu afliggen. Ir thermo geeft ook dezelfde waarde voor en na die knop.

Hoe bedoel je zijn de thermostaat kranen voorinstelbaar?

Voetventiel helemaal open. Dat is dat ventiel rechtsboven toch? Die staat nu helemaal naar links gedraait (zo ver mogelijk naar buiten toe zeg maar). Als ik hem naar binnen draai gaat ie ook lekken.

Wat ik ook op de ketel aanpas pomp capaciteit etc nada qua mengtemperatuur.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #4
Voetventiel is linksboven.
Als die kraan van die thermomotor ook nieuw is, zou ik die verdenken. Zon thermostaatkraan heeft best wel wat weerstand. Je hebt er nu 2 achter elkaar...
Als ik zon oplossing toepas, dan pas ik speciale kranen met lage weerstand toe.(hoge KVS waarde)
 

Gertjand

  • #5
Ja dat bedoelde ik, linksboven. En naar links draaien is open toch? Gekke is dat de retour bij de cv rond de 40 graden zit en de retour van de vloerverwarming 26. Aanvoer van cv is 50 ongeveer en daar zit maar tien tussen. Lijkt wel idd afknijpt ergens omdat er ook dus niet veel water retour van 26 graden, dan zou de retour bij de ketel ook wel lager zijn.

Volgens mij blijft de vvw ook een warmte vraag geven naar de ketel maar door de lagere delta T bij de ketel gaat die niet altijd branden.

Leiding naar 22 mm aanpassen voor het verdelerblok?

grr. Wat een gesodemieter met deze installatie na een nieuwe cv en evohome
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ergens komt dus warm(er) water bij je retour. Ofwel via radiatoren, ofwel via een by-pass. Als je overal evohome of thermostaatknoppen hebt, zal ergens een by-pass moeten zitten. Kun je die by-pass opsporen, en checken of die wel afsluit, dus niet warm is, als er vraag is vanuit de vloerverwarming en/of enkele radiatoren?
 

Gertjand

  • #7
Hab de bypass al van 0,3 naar 0,5 gezet en daar stroomt nu niks doorheen volgens mij. De vraag is vanuit vloerverwarming. Maar hij loopt nu op naar 36 nu de woonkamer dicht is. Lijkt wel of de evohome radiatorknoppen de radiotoren niet helemaal dicht krijgen
 

Gertjand

  • #8
Retourtemperatuur loop nu ook op van 26 naar 29 graden. Ik hoor ook dat als ik een radiator opzet die na de vvw komt het suizen rondom het verdelerblok minder wordt.

Toch teveel weerstand? Buizen naar 22 mm vegroten en andere (lage weerstandkranen?)

De vraag is of dit ook helpt als mijn andere radiatoren weer open staan in de woonkamer of er dan nog voldoende water naar de vvw gaat....

(had overigens wel max pomp capaciteit van cv verhoogd naar 85% ipv 75%) dus dat kan er ook mee te maken hebben maar suizen duidt toch op (te) veel weerstand?

gr
 

Gertjand

  • #9
Is het te doen en zinvol om het verdelerblok te vervangen door een moderne? Zijn die kunstof leidingen te verlengen indien nodig bijvoorbeeld? Of totaal zinloos en is het aansluiten op 22 mm ipv 15mm de oplossing voor meer flow?

Vind het blok lastig af te regelen en aangezien ik alles op evohome heb draaien ga ik misschien toch de aansturing van evohome gebruiken met 6 servo's en daar heb ik toch andere kranen voor nodig dus misschien daarom ook het blok vervangen. Wat is een goed merk, liefst ook met debietmeters.
 

Gertjand

  • #10
Nou ik ben eigenlijk mijn eigen onderzoeksverslag aan t schrijven op mezelf aan het posten...hmm.


Ok wat gek was is dat wat ik ook veranderde, de vvw we derd niet warmer. Nu vond ik uit dat retourbuis vlak bij de cv altijd rond de 40/48 zit, hoog en dicht bij de aanvoer. 55. Maar de retour van de vvw buis is 26 (zelfs de hoofdleiding van 22) dus ergens komt er warm water retour maar alle radiatoren staan 100% dicht. Bypass ook.

Wat schets mijn verbazing, bij 2 radiatoren in een later aangebouwd deel is de radiator niet warm maar het voetventiel wel heet, die leidingen zit ergens net boven de verdiepingsvloer op dezelfde retour als de vvw buis van 22. Hij pomt het warme water dus rond via die voetventielen.

Kan dat? Radiator staat dicht maar toch is er circulatie door die voetventielen? Heb ze helemaal uit en ingedraaid en dat lijkt dan weer niet uit te maken.

 

Gertjand

  • #11
Er zijn dus onderblokken met constante doorstroming als de verwarming serie staat lees ik maar dat zou dan bij de laatste niet mogen zijn gok ik en dat is vast het probleem.
 

Marcn88

  • #12
Staat er op die voetventielen iets van 50% oid
zoja san zijn dit voetventielen voor een 1pijpssysteem deze dienen dan vervangen te worden door normale voetventielen
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #13
Draait de pomp vam de vvw wel??
Beluister eens met een schroevendraaier tegen de pomp en je oor, schakel dan de vvw pomp van 1 naar 3. Er moet dan een duidelijk hoorbaar verschil zijn in toeren. het kan heel goed zijn dat de pomp condensator dermate slecht is, dat de pomp maar minimaal draait.
 

Gertjand

  • #14
Ha Dank,

De pomp draait goed, hoor je duidelijk idd qua verschil. Voetventiel staat idd 0,5 op. Ook op de laatste van de serie van 2. Zou het water daarin rondgepompt worden? Gekke is wel dat zonder de bypass de ketel wel eens een foutmelding gaf op gebrek aan circulatie maar ik schat dat de weerstand van de vloerverwarming met 2 radiatorknoppen op 15mm meer weerstand geeft dan de 50% voetventielen. Komt nog bij dat alle radiator knoppen op normale radiatoren zijn vervangen van normaal naar thermostatisch (evohome) en de meeste (op 2 na hebben geen voetventielen om circulatie) te regelen dus vol aan of uit. Behoorlijk veel onbalans in het systeem.

Klopt het dat de laatste van een serie schakeling geen 50% voetventiel moet hebben?

En is het raadzaam om de vvw met 6 groepen op de 22 mm aan te sluiten ipv 15mm.

En tot slot, is het verdelerblok ok of dat dan ook maar vervangen voor makkelijker te regelen aanvoer en retour per groep?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #15
Die radiatoren zitten dan waarschijnlijk in serie. Dan kun je niet zomaar meer van die eenpijps voetventiele af. Als je daar namelijk normale voetventielen opzet, dan wordt als je een van de radiatoren dichtdraait, de andere niet meer warm...

Het lijkt mij overigens stug dat dit er voor zorgt dat die vloerverwarming niet goed werkt. Het is misschien een deel van het probleem, maar niet het hele probleem.

Als ik zou was zou ik beginnen met 2 st. nieuwe kranen, met lage weerstand. eventueel in combinatie met 22mm leidingwerk.

Zijn de thermostaatkranen vervangen door inregelbare kranen? Want het is best mogelijk dat de installatie met de handkranen ingeregeld was, en dat die instelling nu weg is.
 

Gertjand

  • #16
Ook de laatste niet dus van een serie?

"Zijn de thermostaatkranen vervangen door inregelbare kranen? Want het is best mogelijk dat de installatie met de handkranen ingeregeld was, en dat die instelling nu weg is. "

Denk het niet zijn gewone ordinaire heimeier kranen waar de evo knop op past en idd ik denk dat daardoor de regeling helemaal van slag is. Met een normale kraan zal de flow wel enigszins geregeld zijn. Maar nu kiest het systeem de weg van de minste weerstand.

Eerst maar eens naar 22 mm. Hele verdeler vervangen niet nodig (niet te oud qua techniek / mogelijkheden)?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #17
Lijkt me niet. de knop ziet er niet heel nieuw meer uit, dus die zou je kunnen vervangen. Aan de andere kant, als hij het nog goed doet, waarom vervangen.

Als de radiatoren in serie geplaatst zijn (retour van rad 1 naar aanvoer rad 2), dan moeten beide een 50% onderblok hebben. (en dan stroomt hier dus altijd water door...)
 

Gertjand

  • #18
Ok nieuwe vvw pomp. Helpt iets.

Boven zit het raar. Ik kom er idd achter dat er een een en tweepijps systeem gebruikt wordt. op de 22 buis van de cv naar de vvw zitten ook 2 radiatoren op de aanbouw in de bovenverdieping met 0.5 onderblokken.

Boven bij die serieschakeling kan niet goed achter schuine wand kijken maar daar zie ik gewoon 2 x 22 buizen achter de knieschotten lopen. (ik kan niet ver genoeg kijken om deze zien of beide radiatoren gewoon paralel zijn aangesloten). In de 2 kamers zitten buizen in de vloer die allebei naar de knieschotten toelopen. Nu heb ik het onderblok van de laatste radiator vervangen door een normale 1. Dat laatste onderblok wordt nu niet meer heet (een vvw gaat beter). Ik had verwacht dat als ik de serieschakeling van de laaste zou onderbreken, het onderblok van de eerste ook koud zou zijn maar die is gewoon heet en de laatste radiator wordt ook gewoon warm. Klopt dat wel? Ik heb het id dat de monteur destijds aannam dat het om een serieschaking gaat omdat 2 buiten uit de vloer komen maar het gewoon parallel.

De delta bij de ketel is nu ook weer 40 om 60 ipv 55 om 60. (de retour van de vvw is 27, ook 4 graden meer dan eerst). Maar ik krijg de vvw als draai ik de thermostaat knop van de vvw op 9 niet boven de 35 graden.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #19
Dat zou kunnen. Dan moeten beide radiatoren worden voorzien van een nieuw 2p onderblok worden voorzien.
Heb je al iets gedaan met de twee thermostaatkranen voor de verdeler?
 

Gertjand

  • #20
Monteur zei dat het daar echt niet aan kon liggen toen ie de pomp verwisselde. Hij geeft wel veel stromingsgeluid vind ik en als ik hem sluit is dat weg.

Maar klinkt het logisch als ik het laatste onderblok van de serie verwissel voor een normaal onderblok (staat een 1 op). Dat ik dan aanneem dat als de eerste van de serie een warm onderblok krijgt ze gewoon parallel staan? Bij de laatste radiator is alles dicht dan zou er toch geen stroming meer moeten zijn of stroomt zo'n 0,5 onderblok van de eerste nog steeds van aanvoer naar retour? Je zou zeggen als ik de lus onderbreek de stroming moet stoppen of kan alleen die eerste ook naar de retour terug blijven stromen?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu