Vloerconstructie

Jan-willeml

  • #1
Heren,

Eindelijk ga ik mijn schuurtje aanpakken. Het is een oude werkplaats waar ik op de eerste verdieping een gastenverblijf wil realiseren. De schuur is gebouwd met klinkers en betonnen balken. De vloer van de eerste verdieping heeft voldoende draagkracht maar over de zolder maak ik me meer zorgen. Door lange lekkage is de vloer op meerdere plekken rot en zal dus deels vervangen moeten worden. Nu ben ik bezig met slechte stukken verwijderen en vraag ik me af of de constructie stevig genoeg is. De overspanning is 7,7 meter en de constructie bestaat uit 4 dubbele balken die via een driehoek het dak dragen (foto1). Deze zijn 220 bij 45(overspanning 770, hoh 300). Die zijn onderling verbonden door balken van 170 bij 70 (overspanning 300, hoh 250). Door tussen weer balkjes van 120 bij 65 (overspanning 250, hoh 72). Deze laatsten hebben een oplegging van 1 cm. De vloer veert niet veel en voelt solide maar de combinatie van balkdikte en overspanning lijkt me onvoldoende. Mijn vragen zijn:a. Volstaat de constructie en b. Wat zijn de opties om te verstevigen.

 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Die zoldervloer is 100% zeker niet stijf en sterk genoeg om aan de eisen conform het bouwbesluit te voldoen.
Wees verstandig en win eerst advies in bij een constructeur.
Het is zonde om straks alles weer te slopen omdat bouwtoezicht het afkeurt.
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
1
Gerelateerde onderwerpen
Houten vloerconstructie tegen trekplaat?

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu