Vliering verstevigen

Rrbrink

  • #1
Ik heb een woning uit 1926 waar later een verlaagd plafond is geplaatst op de zolder.
Via een vlizotrap kan je op deze vliering. Alleen is de vliering nooit gemaakt met het idee om er spullen op te slaan denk ik. Er lag namelijk maar 1 plaat osb op, die lang niet alles afdekt. De balken zijn vrij klein ca 95 x44 en zitten aan de muur vast aan een plank die met spijkers in de muur zit(kalk zandsteen). Lijkt mij niet heel stevig. Er zitten ook geen stevige muren onder, alleen links een cellenbeton muur van 70mm.
Ik wil deze vliering steviger maken om er wat spullen op te slaan en wat zekerder te zijn dat de cv monteur er niet door heen zakt. Ik weet alleen niet zo goed hoe. Voor mijn gevoel moet ik wat doen met het rode H-profiel welke te zien is naast de ventilatiebuis. Aan de andere kant is het lastiger, daar is geen profiel en volgens mij mag ik het ook niet zomaar vast maken aan de gording. Ik zat er bv over te denken om dwars over de bestaande balken nieuwe te leggen, die doorlopen maar het profiel.
Het gaat trouwens om een hoekwoning, dus aan de andere kant van de vlizotrap (geen foto's van gemaakt) is geen muur op het eind. Wel 2 cellebetonblok muurtjes van 7cm maar die worden nu al te zwaar belast denk (gezien de scheuren die erin zitten).
Omdat deze kant mij nog lastiger lijkt ga ik eerst het kleine deel (zoals te zien op de foto's) aanpakken.
Iemand tips? De hele vliering afbreken en opnieuw bouwen is geen optie, de ruimte eronder is volledig afgewerkt



 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Hier kan ik geen kaas van maken. Ik denk dat het zinvol is om er ter plekke iemand naar te laten kijken.

Als je hier zinvolle reacties wilt, maak dan een tekening met afmetingen en onderliggende wanden. Denk eraan dat als je de vloer op een wand legt, deze wand de extra krachten aan moet kunnen, en dus ook waar deze wand op steunt. Dat geldt ook voor de stalen balk.

Een wandje van 70mm dik is niet als dragend bedoeld!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu