Vliering ondersteunende muurtjes verplaatsen

Pushback

  • #1
Boven onze zolder hebben we een leuke vliering. De balkjes die zijn gebruikt zijn ±95mm x ±40mm. Veel te licht om de overspanning van ±4,3m te kunnen overbruggen natuurlijk. Om die reden hebben ze "vroegah" 1 (misschien wel 2) draag/steun muurtjes geplaatst. Het muurtje waarvan ik zeker ben is precies op een vloerbalk geplaatst. Het tweede muurtje staat tussen 2 vloerbalken in op de planken. Daarom heb ook mijn twijfels of deze wel steunend/dragend zal zijn. Beide muurtjes zijn opgebouwd uit regelwerk van ±63 mm x ±40mm (zowel de staanders als de liggers), staanders om de 30cm geplaatst (tbv stucplaten).

Nu wil ik de indeling van de zolder gaan veranderen. Dit gaat inhouden dat 1 muurtje komt te vervallen en de andere ongeveer 80cm opschuift. Het muurtje dat komt te vervallen wil ik vervangen voor een stevige balken constructie. Het muurtje dat ik ga verplaatsen wil ik ook met stevige balken opvangen. Nu hoop ik dat jullie mij kunnen helpen met de balkdiktes die ik moet gebruiken.

In het plaatje kan je zien wat ik zelf had gedacht.




De blauwe balken zijn 200mm x 75mm
De groene balken zijn 160mm x 63mm
De roze balk is 125mm x 75mm

De roze balk is op deze manier gekozen omdat rechts van de balk de oude vlizo trap zit. Als ik een balk op deze manier neerleg dan steunen de vlieringbalken die bij het vlizotrapgat zitten nog op de balk.

De afstand van de zijkant tot aan de blauwe ligger is nu een te overbruggen afstand van 176cm (hoh). De afstand van de roze ligger tot de andere zijkant is ook ongeveer 176cm (hoh)

Ik twijfel nog of ik de 2 rechter (blauwe) staanders nog ga weglaten en de liggers in de muur vast maak. Als de liggers op de balken steunen zijn ze ongeveer 360cm lang. Mochten ze tot in de muur komen zullen ze ±420cm worden.

De vraag is nu dus: is deze constructie aan te raden op deze manier?

De muurtjes zullen worden afgewerkt met 18mm OSB en stucplaat aan beide kanten
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je kan in de balkenschuif opzoeken welke balkmaat nodig is. Het blijft een opslagzolder?

 

Pushback

  • #3
Hallo IJkenhout

Bedankt voor je reactie. Ja het blijft een opslagzolder.

Ik heb van het weekend al de balkenschuif door gelezen, maar kwam er niet helemaal uit. Kan je me wellicht verder helpen? De balkdikte die gebruikt is voor de zoldervloer staat er natuurlijk niet in vernoemd. Bij voorkeur vervang ik niet de hele zoldervloer, maar pas ik alleen de steunmuur(tjes) aan...

gr. Stefan
 

Pushback

  • #4
Heb de berichten nog een keer door gelezen en bedenk me nu pas dat je natuurlijk de andere kant op moet rekenen met de balkenschuif :)

38x140 zou dus voldoende moeten zijn als ik er 2 steunmuurtjes tussen zet (op ongeveer 1,8m). Nu is dan alleen nog de vraag die al stond, wat voor een dikte moeten de balken van de steunmuurtjes zijn...
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Dan haal je krap een overspanning van 2m. Dat levert wel erg kleine kamertjes op. Weet je het wel zeker?

Voor de dragende wanden moet je eerst weten of de verdiepingsvloer dat gewicht wel aan kan. Zomaar een wandje verplaatsen kan dus niet.
 

Pushback

  • #6
Op de vliering komen geen kamers, die komen (zijn) daaronder. De twee dragende wanden staan nu ook op de verdiepingsvloer. 1 zou op dezelfde plek komen. De andere 70-80 cm naar links (ipv 10-20 cm naast een balk, precies op 1 ernaast).

De overspanning die nodig is vanaf de rand van de vliering tot aan de muurtjes is inderdaad 2m.


De vliering vervangen voor een zelfdragend geheel kan zeker ook niet zomaar (ivm kap belasting)?!?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #7
Ah, de balken komen uit op de schuine kap, vandaar de korte afstand. Ik bedoelde ook de kamertjes eronder, een overspanning van 2m is bij rechte muren ook een kamer van 2m.

Heb je gecontroleerd of de kap de vloer kan dragen? Normaal is dit niet het geval, tenzij deze er speciaal op berekend is. Verstandig hier dus een constructeur bij te halen. Die kan meteen kijken of de verdiepingsvloer het extra gewicht (en verplaatste wand) aankan.
 

Pushback

  • #8
De vliering zit op dit moment ook al op deze manier bevestigd. Er moet alleen 1 muurtje iets opschuiven. Maar heb idd zelf ook besloten om er een constructeur bij te halen.

Thanks voor alle tips in ieder geval :prima:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu