Vliering maken in nok

Truckermich

  • #1


Zoals jullie zien geen beton! Alleen een prefab dak en voorzijde (bij het raam) De plek waar de foto is gemaakt is de deuropening met een gipswand.

Ik ben van plan om een vliering te maken in de nok van het huis.

De vliering(kje) zal precies in het midden worden ondersteund door de balken van het geplande tussenmuurtje om de kamer te splitsen.

Het tussenmuurtje zal in het midden onder de nok van het huis 3 meter richting het raam komen.

Totale lengte van de vliering 378 cm
Totale breedte van de vliering 170 cm

Dan is het op een hoogte van 270 cm compleet dicht (boven het raamkozijn)

In de lengte gezien wordt de vliering precies in het midden gesteund door de balken (staanders) van het tussenmuurtje (midden onder de nok van het huis) Dat voor een lengte van 3 meter. Voor de overige 78 centimeter zal ik een balk tegen de muur boven het raam bevestigen om tegenaan te werken.
In de breedte komt het muurtje weer op de helft ter ondersteuning van de balken

Hoe kan ik dit het beste aanpakken? Hoe kan ik de dwarsbalken het beste bevestigen tegen mijn muren en dakplaten?

Heb al een hoop gelezen dat ik niet teveel aan mijn dakconstructie moet gaan klooien. Heb nog een andere opbergmogelijkheid dus daar gaan de zware dingen in en op de vliering de volume en onhandige lichte dingen.


Alvast bedankt voor de moeite en als je vragen hebt of meer fotoos wilt zien is dat uiteraard geen enkel probleem
 

Pirke

  • #2
Beste,

Ik denk dat je hier (gezien de afwerking) eigenlijk eerder aan had moeten denken. Tegen dakplaten is niets constructiefs meer te bevestigen.
 

Truckermich

  • #3
Is het niet mogelijk om 2 palen aan weerszijden van het raamkozijn te maken met horizontaal een balk erboven op om tegen aan te werken? en aan de andere zijde van de kamer een paal loodrecht tegenover de paal rechts van het raam en rest laten dragen door de tussenmuur?

eventueel palen tussen vloer en nok in het tussenmuur gedeelte voor nog meer stevigheid? zo ja hoeveel? 3? en hoe kan ik deze het beste aan de vloer en nok balk bevestigen? precies pas of speling voor werken van het hout? balk schoenen om hem op zijn plaats te houden?


alvast bedankt voor de moeite
 

Truckermich

  • #4
Pirke schreef:
Beste,

Ik denk dat je hier (gezien de afwerking) eigenlijk eerder aan had moeten denken. Tegen dakplaten is niets constructiefs meer te bevestigen.
hier kon ik niet eerder aan denken want deze foto is gemaakt tijdens inmeet dag. ik had geeneens de sleutel destijds. het is allemaal prefab dat nieuwbouw.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Hou je wel een vrije hoogte van min. 2.6m onder de vliering over? Op de foto lijkt het allemaal niet zo hoog, tenzij de fotograaf ruim meer dan 2m is :roll:

Is het een betonnen vloer? Als het wandje precies in het midden staat, kan dat in principe alles dragen. Dan steunt het alleen wat tegen de dakplaten als het gewicht niet precies in het midden verdeelt is. Schroef de vlieringbalken goed vast aan de wand en maak alles goed pas.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu