Vliering in garage leggen: constructieadvies gevraagd

Laurav

  • #1
Hallo
Mijn garage (afmetingen 290*630) heeft een puntdak
Nu wil ik over 50%-66% van de garage een houten vliering timmeren om spullen op te slaan. De bedoeling is dat ik ook over deze vliering kan lopen.

Het moet er ongeveer als volgt uit komen te zien (maar dan zonder de aftimmering)



Ik wil houten dwarsbalken monteren op de beide gemetselde zijwanden van de garage en op deze dwarsbalken platen leggen/schroeven.

Nu wil ik het natuurlijk wel goed en stevig doen, dus ik zoek advies over hoeveel dwarsbalken ik nodig heb/in welke kopsmaat.
De lengte van de dwarsbalken wordt dus 290cm

Is een vuren balk van zeg 20*4cm, of 15*7 om de 40cm voldoende, of is dit echt te weinig/te dun?
(berekening middels dit forum gevonden op Balkenschuif

Welke steunen kan ik het beste gaan gebruiken om de dwarslatten mee te monteren/op te laten rusten?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Voorde afstand van 2,90 m op een h.o.h. afstand van 60 cm zijn de volgende balken geschikt:
38 x 184 mm (geschaafd)
40 x 195 mm (geschaafd)
45 x 170 mm (geschaafd)
58 x 156 mm (geschaafd)
70 x 170 mm (geschaafd)

Andere afmetingen zijn dus niet geschikt.

U kunt de balken laten dragen op een balk die aan beide zijden aan de muur is geschroefd of u kunt raveeldragers gebruiken.
De balken zijn het handigste vind ik.
De h.o.h. afmeting kunt u het beste iets verder uit elkaar houden, bij 61 cm passen er dan precies underlayment platen op, die zijn 122 x 244 cm.
 

Laurav

  • #3
Dank voor je snelle antwoord. Kan nu gelijk op pad naar de houthandel!
Slimme tip van de 61cm. Scheelt weer zagen
 

Mark en 3 meiden

  • #4
Toch zijn de maten die ts noemde ook goed
zijn zo goed als hetzelfde als in je lijstje
dus klus lekker laurav :)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
40 x 200 komt nog wel in de buurt, 70 x 150 zie ik niet in de buurt komen.
Ook de h.oh. afstand tussen de balken is heel verschillend in de twee berekeningen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu