Vijver metselen + stucen

Janssuh Z11

  • #1
Beste klussers,

In de tuin ga ik een lange vijver metselen en een muurtje.
De vijver wordt tot zo'n 30 cm boven de grond opgemetseld.
Aan de kopse kant komt een muurtje van 120 cm hoog met een RVS waterval erin verwerkt die dus in de vijver uitkomt.

Zie de afbeelding als voorbeeld:



Het muurtje en het opgemetselde stuk vijver boven de grond wil ik stucen en naderhand verven.

Nu is mijn vraag waarmee ik dit het beste kan metselen, waardoor het naderhand zo goed mogelijk te stucen is, rekening houdend met vocht en vorst, zodat het niet binnen de kortste keren gaat scheuren.

En waarmee ik hem daarna dus het beste kan stucen; welk materiaal en in welke verhoudingen.

Zie graag jullie reacties en alvast bedankt!!

Groeten Stefan
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Metselen kan met alle stenen die geschikt zijn voor buiten. Dus betonblokken, bakstenen, kalkzandsteen, enz. Stucen met een cementgebonden mortel.
 

Doe-het-lekker-zelf

  • #3
Tot 30cm boven maaiveld kan je denk ik het muurtje met alle voor buiten geschikte materialen wel opmetselen.

Mochten de plannen toch wat wijzigen, en het muurtje toch hoger moeten worden houd dan goed rekening met de waterdruk en de dikte van de muur, hoe hoger, hoe kritischer dat zal worden.
 

Janssuh Z11

  • #4
Alvast bedankt voor de reacties!

@ Doe-het-lekker-zelf: Ik ben niet van plan om hem hoger te maken, dus waterdruk hoef ik me denk ik geen zorgen om te maken.

Maar op diverse sites las ik dat je goed moest bekijken waarmee je het zowel metselt als stuct. De een schrijft dat je zeker geen kalkzandsteen moet nemen ivm het opnemen van vocht, zodat het stucwerk snel los laat, de ander schrijft dat je het beste betonstenen kunt gebruiken....

Dus vroeg me af waarmee ik het minste kans op scheuren van het stucwerk heb en wat dus het duurzaamste en stevigste is?

Waar ik nu aan zit te denken, na veel sites gelezen te hebben, is betonblokken en dan stucen met Knauf UP 210 W.

Heeft iemand hier ervaring mee of betere ideeën?
 

MAJH

  • #5
Even een heel late reactie: hoe heb je dit inmiddels opgelost (zit met dezelfde kwestie)? Welke mortel heb je uiteindelijk gebruikt en werkt het?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu