Afdakje in hoek voor skelter

Mickman

  • #1
Hallo allemaal,

Hier een beginnende klusser die een afdakje wil maken voor een skelter.

Vorig jaar heb ik een skelter voor m'n zoon gekocht en die staat sindsdien onder een motorzeil. Voor dit jaar wil ik met m'n vader (zijn opa) een afdak maken voor z'n skelter met evt. twee deuren die zijwaards open kunnen zwaaien.

Ik had een idee en heb dat uitgetekend. Constructief weet ik alleen niet of dit gaat werken.
Normaal gesproken zou je voor een simpel afdakje aan de voorkant twee palen gebruiken. Als ik dat zou doen dan kan m'n zoon de skelter niet zelfstandig onder het afdakje rijden omdat deze er dan alleen zijwaards in te zetten is.

Om de skelter achteruit in te kunnen parkeren tussen de twee palen, zouden de twee voorste palen veel verder uit elkaar moeten staan. De skelter heeft namelijk een redelijk grote draaicirkel. Hierdoor wordt het afdakje te lang. De huidige tekening gaat uit van een lengte van 2 meter. Groter dan ong. 210 cm wil ik niet gaan.

Zoals jullie zien komt het afdakje in een hoek, dus ik kan gebruik maken van twee muren om de boel voor een deel te dragen.

Schiet maar raak. Wat doe ik goed, wat doe ik verkeerd?

Afdak afm.
Lengte: 200 cm
Breedte: 110 cm
Hoogte achter: 169 cm (gelijk met de muur)
Hoogte voor: 154 cm


 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je bent al goed op weg. Die schoren die je tekent, zijn belangrijk.

Een andere optie zonder schoren is onderstaand, waarbij de blauwe balk goed aan de muren moet hangen. De rode komt er dan overheen om de vrije hoek te maken.
 

Mickman

  • #3
Bedankt voor je antwoord. Jouw tekening ziet er een stuk eenvoudiger uit. Ik snap alleen niet helemaal hoe ik de blauwe balk goed aan de muur kan bevestigen. Uit de tekening maak ik op dat alleen het linkeruiteinde de muur raakt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Dat klopt. Daarom ligt ie op de rode balk.

Het principe is eenvoudig, maar omdat alle hoofd balken schuin lopen, is de aansluiting op de muur iets ingewikkelder. Met schoren (je oorspronkelijke idee) is wat dat betreft eenvoudiger.
 

Tiho

  • #5
Kan het zijn dat je de kleuren omdraait in je eerste antwoord?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Oeps :oops:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu