Krakende vloer en trap

A

Anonymous

Gast
  • #1
Ik heb op de bovenverdieping houten vloeren. Nu is het zo dat de houten planken nogal kraken als je erover heen loopt. De planken zitten naar mijn inziens dan niet echt goed vast meer op de balken. Ik heb weleens gehoord dat je het kraken kunt verhelpen maar weet niet precies meer hoe of wat. Het zelfde geld voor m'n trap. Weet iemand hier een oplossing voor.
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Controleer of de vloer wel los ligt van de wanden. De vloer moet kunnen uitzetten en inkrimpen. Als dat niet het geval is kan je voorzichtig met een beitel proberen er een randje af te halen. Doe dat eerst op een plek die niet in het zicht zit.Met mijn houten vloer heb ik succes gehad door talkpoeder in de krakende naden te strooien.Grafietpoeder moet nog beter gaan. Dat heeft het nadeel dat het grijs is. Overtollig poeder is moeilijker te verwijderen.
 
A

Anonymous

Gast
  • #3
Ik hebde de planken op de balken vastgezet met spaanplaat schroeven. De planken bij iedere balk met een schroef vastzetten loste het op. Veel schroefwerk maar geen kraakje meer te horen. Als de balken meer als 40 cm uit elkaar zitten is het ook mogelijk dat de vloer teveel veert waardoor het kraakt. Dit kun je verbteren door er spaan plaat van 22mm overheen te leggen (NB ook bij iedere plank een schroef ddoor plaat planmk in de balk) Sucses
 
A

Anonymous

Gast
  • #4
Hoi,
Eigelijk komt het dat de vloerdelen gekrompen zijn in de breedte. Wat gebeurt er dan, het mes en groef zitten te ver uit elkaar en dan krijg je het kraken. Wat je moet doen is: planken los halen door de spijkers eruit te halen of door te slaan, stof er van af halen, opnieuw in elkaar zetten en er een plank van 22 mm. bij zetten.

Heel veel succes er mee.
 
A

Anonymous

Gast
  • #5
Het vastzetten m.b.v. schroeven is de beste oplossing. De aanwezige spijkers doordrevelen kan ook helpen. Ik weet niet wat voor trap het is, een zgn. open trap (zonder stootborden) of een met stootborden. Als het er een met stootborden is, wordt, als de trap goedgemaakt is, het stootbord dmv een sponning in de traptrede bevestigd. Je kunt het kraken oplossen door zgn. anti-kraakklossen aan te brengen. Dit doe je door klossen van bijv multiplex 18 mmdik, 50 mm breed en 180 mm hoog, aan de achterzijde van de stootborden te schroeven. Het mooiste is dat je er voorzorgt dat de de trede iets bol gezet wordt en dat je dan de anti-kraakklos aanbrengt.

succes
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu