Nieuwe wandisolatie, vochtige schoorsteen

Miri

  • #1
Hallo,

Ik wil graag in ons nieuwe huis op de zolder de wanden resp. plafonds gaan isoleren voordat ik ze afwerk met gipsplaat. De gemetselde wanden en ook het houten onderdak zijn volledig droog.

Ik kwam echter bij het verwijderen van de oude aftimmering voor de schoorsteen wat glaswol tegen en daarachter wat schimmel op de oude schoorsteenwand. Ik neem aan, dat dit condensvocht is.

Nu vraag ik me af, of het wel zo'n goed idee is om de schoorsteen opnieuw te isoleren. Hou kan ik bvb voor ventilatie achter de isolatie zorgen? Of is het verstandiger alleen een luchtspouw te maken zonder isolatie t.p.v. de schoorsteen?

Misschien heeft iemand al een soortgelijk probleem gehad?

Alvast bedankt voor de hulp!

Miri
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dat er schimmel op die schoorsteen zat, duidt er op dat de isolatie niet op de juiste manier was gebeurd, waardoor vocht uit de lucht in de zolder-ruimte is gaan condenseren tegen de schoorsteen.

Er zal dus geen dampremmende laag hebben gezeten.

Isolatie komt heel nauw wat betreft volgorde van materialen.
Voor een muur komt het meestal erop neer:

- Muur
- Isolatiemateriaal
- Dampremmende laag
- Afwerkende laag, bijv gipsplaat
- Leefruimte, in dit geval de zolder

Voor het plafond komt het nog veel nauwer, indien dit tegelijk het dak vormt.

Want wanneer het dak aan de buitenkant van een dampremmende laag voorzien is, mag er aan de binnenkant niet zonder meer isolatie aangebracht worden en beslist niet ook een dampremmende laag.
Bijzondere oplossingen, zoals het boren van ventilatiegaten zijn dan nodig (en al meermalen op ons forum beschreven).

Vermeld daarom eerst wat er boven dat plafond zit, en of het dak al of niet geïsoleerd is danwel al of niet een dampremmende laag heeft!

Kijk ook bij de rubriek Buiten en Dak voor isolatie van daken!
 

Arie

  • #3
Ik sluit me aan bij wat Kees vertelt.
In het rijtje wat hij heeft gemaakt kun je muur ook vervangen door dak natuurlijk.
En je schrijft dat je ook je muren wilt isoleren. Let erop dat de muur niet reeds in een eventuele spouw is geïsoleerd. Want een muur/ dak aan 2 kanten isoleren is altijd fout.

Dat er schimmel staat op je oude isolatie bij de schoorsteen, kan misschien ook dat het een heel klein beetje lekt langs de schoorsteen.
 

Climber_Mike

  • #4
Ik zou alleen nog even willen toevoegen:

Vocht kan ook via een open bovekant van een schoorsteen binnen komen. Tegenwoordig wordt daarom ook altijd de schoorsteen uitgerust met een (kweenie hoe het officieel heet): anti-inregen-kapje.

Mogelijk dat hierdoor ook schimmel kan ontstaan? Mogelijk dat het dan een non-issue betreft in het geval er na het ontstaan van de vocht plek zo'n kap op is gezet?
 

Miri

  • #5
Bedankt voor jullie reacties.

Heel even voor de duidelijkheid: de muren bestaan alleen uit metselwerk, zijn dus niet geïsoleerd en het dak is niet voorzien van een dampremmende laag, dat had ik al gecontroleerd, dat zal dus allemaal wel goed gaan. Verder zit er op de schoorsteen een 'waterkapje' (ook geen idee, hoe dat officieel heet).

Toen ik de betimmering er af haalde, zat er wel degelijk een dampremmende laag aan de binnenkant van de isolatie, alleen was de isolatie slecht geplaatst (met openingen ertussen) en hadden de vorige bewoners ook alleen ter plaatste van de schoorsteen geïsoleerd.

Ik neem aan, dat er om die reden vocht uit de zolderkamer is gaan condenseren....
Kan ik er nu van uit gaan, dat als ik een volledige isolatie netjes plaats er dan geen vocht vanuit de zolder meer zou moeten condenseren aan de schoorsteen?

Groet Miri
 

Miri

  • #6
O ja, ik heb nog een andere vraag betreffende de isolatie.

Ik wil graag geen polysteen of dergelijk gebruiken i.v.m. milieubelasting en ook geen glaswol. Ik was wat op onderzoek gegaan en ben zo verschillende dingen tegen gekomen. Mijn voorkeur gaat ernaar uit om celluloseplaten als isolatie te gebruiken.

Heeft iemand er ervaring mee? Is het makkelijk te verwerken? Wat gebeurt er als er dan toch een keer vocht op welke manier dan ook tegen de isolatie komt?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu