Betonvloer woonkamer verven

Klaartje

  • #1
Hallo allemaal,

Dit is een vraag van een totale klus-oen!

In ons nieuwe appartement (13 jaar oud) ligt een kale betonnen vloer, onder het weggetrokken tapijt tevoorschijn gekomen. In ons vorige appartementencomplex woonden buren die in hun woonkamer een soort laklaag op de betonvloer hadden aangebracht, gewoon het kale beton geverfd zeiden ze. Het zag er prachtig uit, dat wil ik ook!

Mijn vraag is: hoe doe je zoiets? Gewoon een pot betonverf kopen (waar?), de vloer schoon en stofvrij maken en dan beginnen? En als het ingewikkelder is, waar zou ik een stappenplan kunnen vinden voor een onervaren klusser zoals ik?

Dank alvast voor de hulp,
Klaartje
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik kan mij er niet veel bij voorstellen, ik heb het nooit gezien.
Waarschijnlijk is het een epoxy hars die bij uw vroegere buren op de vloer zit.
Lijkt mij verstandig even bij uw oude buren te vragen waar ze het spul gehaald hebben en hoe ze het gedaan hebben.

Succes.
 

Amdusias

  • #3
Klopt, epoxy met kleurpigment. , er zijn speciale bedrijven, die dit verwerken, overdag kunnen ze +- 2l agen aan brengen, dat is dan 1mm dik.

Zo'n bedrijf doet dan direct het egaliseren, en de rest wat er bij komt kijken...

Als je even goed zoekt op deze site zul je meer info hierover vinden.
 

Marjolein

  • #4
Ik heb in ons vorige huis de slaapkamervloer van beton met betonverf geverfd. Deze verf kan je in alle grote doe-het-zelf zaken krijgen, en zelfs in allerlei kleuren laten mengen.

Ik heb vooraf de vloer goed schoongemaakt en grote gaten gevuld. Je moet goed opletten dat je alleen het gat plamuurt en niet een groot gebied er omheen, omdat je dit later blijft zien: dit gedeelte wordt heel glad terwijl je verder de wat grovere structuur van het beton ziet.

Vervolgens heb ik de vloer twee keer geschilderd met een kleine lakroller. Het kostte veel meer verf dan op de pot vermeld stond, maar het resultaat was ernaar: strak, heel sterk en heel goedkoop! :D
 

Amdusias

  • #5
Beton = cementdekvloer.

2 verschillende dingen dus.. :wink:
 

Klaartje

  • #6
Hoi Marjolein,

Dank voor de tips, het klinkt simpel, ik ga het zeker zelf proberen!

Lag jouw geverfde betonvloer in een huis of een appartement? (Ik ben namelijk een beeetje bang voor geluidsoverlast voor de onderburen in ons appartementencomplex)

Klaartje
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Nog een tip om het geplamuurde gedeelte te bewerken.
Met een tamponeerkwast kunt u heel voorzichtig in de verse plamuur stippen, dit komt heel dicht bij de structuur van de gewone vloer.

U kunt de gaten ook dichten met egaline, dit is sterker dan plamuur, het is ook in kleine hoeveelheden te koop en werkt erg gemakkelijk, ook afwerken met tamponeerkwast.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu