Dikte rioleringsbuizen

Robin

  • #1
Hallo,

Ik heb een vraagje over dikte van afvoer/rioleringsbuizen. Ik zie dat er voor brede afvoer 110 mm en 125 mm is en voor wastafels / douches / baden zie ik andere maten.

Valt er iets te zeggen over wat je wanneer gebruikt?
Ik wil een toilet aansluiten (lijkt mij 110 mm), een douche en een bad. Wat valt aan te raden voor diameter voor douche en bad? En wat voor een wastafel?

Alvast bedankt voor de tips.

Groet, Robin.
 

Arie

  • #2
Hallo,

Toilet wordt normaal gedaan op 110 mm.

Als je de ruimte hebt en je bent het nieuw aan het leggen, zou ik voor een bad en douche 50 mm pakken. 40 mm moet waarschijnlijk ook kunnen. Enkele wastafel zou ik op 40 mm pakken. 32 mm kan waarschijnlijk ook.

Als je toch alles opnieuw doet kun je het beter goed doen.
Als je je hele riolering aan het aanpakken bent denk dan ook aan ontluchting.

Ik ben geen expert, dus het is sowieso verstandig te wachten tot er echt slimme mensen reageren :wink: , maar dan ben je in ieder geval even geholpen

succes,
 

MarcoDezicht

  • #3
Als ik zo de vraag van je zie dan kan ik daar een redelijk antwoord op verstrekken .
Het mooist is als je er een klein schetsje van heb .

Maar er van uitgaande dat er ruimte genoeg is ga je als volgt te werk:
Vanaf de aansluiting 110 naar de wc. Voor de wc tak je af naar 75mm daar vandaan tak je steeds af met 50 mm naar de wastafel en naar het bad en naar de douche.

Voordat je naar het laatste toestel gaat tak je af voor de be- en ontluchting naar het dak of als hemelwater afvoer.

Als 75 mm niet mogelijk is kan het ook met 50.
De beluchttings leiding mag van pvc 50.

Ik hoop dat je hier wat mee kan.
Het andere antwoord is ook redelijk maar dit is naar de laatste richtlijnen van 2004.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu