Doorspoelen wc geeft probleem

Sumuwolf

  • #1
Bij het doorspoelen van de wc stijgt 'alles' eventjes, en dan loopt het water wel weg maar het papier en het zootje niet; blijkbaar is er geen/onvoldoende kracht of druk om alles weg te spoelen; de rioolafvoerbuis is reeds helemaal proper gemaakt.

Weet iemand een mogelijke oorzaak en oplossing?

Alvast bedankt voor een mogelijk advies!
 

Jacovrie

  • #2
sumuwolf schreef:
Bij het doorspoelen van de wc stijgt 'alles' eventjes, en dan loopt het water wel weg maar het papier en het zootje niet; blijkbaar is er geen/onvoldoende kracht of druk om alles weg te spoelen; de rioolafvoerbuis is reeds helemaal proper gemaakt.

Weet iemand een mogelijke oorzaak en oplossing?

Alvast bedankt voor een mogelijk advies!
Lijkt toch op een gedeeltelijke verstopping, die overigens ook in de WC pot (S-bocht) zelf zo kunnen zitten. Zo niet. dan de beluchting nakijken.
 

Marnix

  • #3
Zoiezo bovenstaande reactie in acht nemen.

Wat handig kan zijn om te weten is het volgende:

Niet ieder reservoir biedt voldoende water voor iedere pot. Als het kan kun je kijken of je het reservoir zo af kan stellen dat er wat meer water in komt. Aan de andere kant, als alles het altijd naar behoren heeft gedaan dan zal het uiteindelijk toch iets van een verstopping zijn of beluchtingsprobleem.

Succes
 

Sumuwolf

  • #4
Marnix, Jacovrie,

Bedankt voor de reactie ... maar wat moet ik begrijpen onder 'beluchtingsprobleem' en hoe kan ik zoiets controleren en aanpassen?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Ik raad je aan om even te de zoekfunctie van het forum te gebruiken met het woord "beluchting".

Dan kom je heel wat tegen daarover!
 

Jacovrie

  • #6
jacovrie schreef:
Lijkt toch op een gedeeltelijke verstopping, die overigens ook in de WC pot (S-bocht) zelf zo kunnen zitten. Zo niet. dan de beluchting nakijken.
Bij het doortrekken van de WC verplaats je een waterkolom. Hierdoor kan onderdruk of verhoogde druk ontstaan. Kan er bijvoorbeeld toe leiden dat sifons van fontein of wastafel wordt leeggezogen.

Hiertoe gebruik je een beluchting. Ontluchting is voor verhoogde druk. Via een standleiding die is doorgetrokken tot het dak kan worden gezorgd voor ontluchting. Het kan zijn dat deze bij jou verstopt is. Ik had het over beluchting.

Gelet op het feit dat je niet klaagde over stank en het leegzuigen van sifoons, kan het in jouw geval dus liggen aan de ontluchting (verstopping hiervan) of een verstopping in de WC zelf (waterslot).

Wanneer je een fonteinbakje bij de WC hebt, kun je bekijken wat het water in de WC doet wanneer je de sifoon van het fonteinbakje even leeg haalt en dan de WC doortrekt. Kan zijn dat water in WC dan beter wegloopt. In dat geval toch probleem bij ontluchting.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu