Grenen vloer schuren - band of schijf

Vick

  • #1
Ik heb een "frans grenen" geoliede vloer. Deze ligt nu een jaar of 7. Hij ligt er prima bij, maar is vrij donker geolied. Ik wil deze kaal schuren, en in de blanke harwaxolie zetten (eventueel eerst nog wat wit kleuren).

Nu is het gebruikelijk om dit met een band/wals-schuurmachine te doen.
Ik lees echter ook berichten over een schuurmachine met draaischijf (o.a. de zgn. "woodboy") van rond de 35 kilo.

Mijn vraag - is het in dit geval mogelijk/handig/slim om de vloer kaal te schuren met zo'n draaiende schuurmachine? Ook aangezien het een zachte, egale vloer is. Een bandschuurder van 90 kilo vind ik wat riskant op dit hout..

iemand tips/ervaringen?

Viktor
 

Fiesiekus

  • #2
Ik heb een Amerikaans grenen vloer met die woodboy geschuurd. Punt was dat het bovenlaagje (vernis of zo iets zat erop) een vettige laag vormde op het schuurpapier dat daardoor snel volliep. Ik heb dus ik weet niet hoeveel schuurschijven nodig gehad. Maar afgezien daarvan ging het wel goed, dat schuren met die Woodboy.

De moeilijke hoekjes/randjes met een "hand"bandschuurmachine nageschuurd.

Maar ik neem aan dat je t apparaat gaat huren? Vraag dan een advies bij het verhuurbedrijf. kijk ook eens hier:

Houten vloer van oude kaasplanken.
Suc6
 

Vick

  • #3
Bedankt voor je reactie!

Ik ga inderdaad vanmiddag een machine huren, en uiteraard ook daar nog advies vragen.

Welke korrels heb je gebruikt? En - hoeveel is "ik weet niet hoeveel" ongeveer? ;)
Ik denk/hoop dat ik met 80 kan beginnen, en naschuren met 120..
 

Fiesiekus

  • #4
Korrel weet ik niet meer; vraag bijvoorbeeld 10 schijven mee, wat je over hebt kan je teruggeven.
 

Vick

  • #5
Nog bedankt voor de tips - hier een update voor de zoekenden..

De (frans) grenen houten vloer, is kaalgeschuurd met een roterende parketschuurmachine (te huur als "woodboy" bij diverse verhuurfirma's..)

Geen probleem, hoewel op een deel van de vloer (waar planken licht geschoteld waren) de machine verzwaren met een extra 12,5 kilo wel nodig/handig was.
Tweede (korrel 80) en derde (korrel 120) schuurgang was zo gebeurd. Het resultaat is erg goed, glad, mooie kale vloer, niet meer hout weggeschuurd dan noodzakelijk. Op zich zeer egaal, behalve dan natuurlijk de voorheen geschotelde planken waar iets meer van de randen af is (is te zien aangezien de planken voorzien zijn van V-groef/vellingkant.)

Voor hardere vloeren, duidelijk geschotelde planken, of wanneer je krassen en onregelmatigheden van meer dan 2 mm weg wilt schuren lijkt mij een (parket-) bandschuurmachine toch echt onontbeerlijk.
 

Vick

  • #6
Oh ja, bijna vergeten... met het handvat van de schuurmachine (zoals in de handleiding geadviseerd) op heuphoogte was ie heel lastig in bedwang te houden. Iets lager, oftewel rustend tegen de bovenkant van mijn dijbeen - geen probleem.
 

BeeTeeWee

  • #7
Het wordt dan ook afgeraden om de roterende machine dichtbij de muur of tussen een deurkozijn aan te zetten want dan heb je daarna waarschijnlijk nog wel weer iets bij te plamuren. Gewoon ergens in het midden van de ruimte beginnen en de linkerkant naar beneden duwen terwijl je de rechterkant iets optrekt. Dan vindt de machine vanzelf z'n balans.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu