Schakelaar die zelf ook stroom nodig heeft aansluiten

Erikl1982

  • #1
Ik heb in mijn huis een aantal schakelaren zitten van het merk Vitrum. Dit zijn schakelaren die zelf ook stroom nodig hebben omdat er led verlichting in zit, en dus gaan er 3 draden in (bruin, blauw, zwart).

Nu wil ik deze gaan vervangen door goedkope Chinese schakelaars (omdat het huis in de verkoop gaat en ik mijn dure schakelaars mee wil nemen)

Ik heb daarom deze schakelaar gekocht:
Deze schakelaar heeft net als de oude schakelaar zelf ook stroom nodig. Tot mijn verbazing heeft de schakelaar maar 2 aansluitingen, gelabeld L en L1. Ik had er 3 verwacht.

Het aansluitschema ziet er als volgt uit:



Op de pagina van de verkoper staat deze tekening voor de versie die 2 lampen kan schakelen (ik heb de versie die 1 lamp schakelt)



Als ik doe wat hier wordt gesuggereerd zou ik de blauwe en de zwarte draad in de schakelaar moeten stoppen, maar dat gaat niet werken lijkt mij, want normaal schakel je de lamp juist met de bruine en zwarte draad. Als ik die in de schakelaar zou stoppen, dan heeft de schakelaar zelf geen stroom volgens mij.

kortom, ik kom er niet helemaal uit hoe ik dit ding aan moet sluiten. Iemand enig idee? Of moet ik gewoon weg blijven van goedkope Chinese electronica :? ?
 

Blauwbloes

  • #2
Kijk eens aandachtig naar dat plaatje. Er staan daar 2 lampen getekend.

Rood is bij jou bruin en groen is bij jou de schakeldraad die naar de lamp gaat, zwart neem ik aan. Die schakelaar heeft geen nul (blauw) nodig, maar veroorzaakt een kleine spanningsval, voldoende om de elektronica te voeden.
 

Erikl1982

  • #3
Dank voor het antwoord, je beek gelijk te hebben, met alleen de bruine en zwarte draad werkt de schakelaar nu.

Tijdens het aansluiten gebeurde er wel wat vreemds: Toen ik de schakelaar aan had gesloten en de stroom er weer opzette kwam er ergens een vonkend geluid vandaan. Ik dacht in eerste instantie dat de schakelaar niet werkte of toch verkeerd was aangesloten, dus stroom er weer af, oude schakelaar er weer aan en stroom er weer op: nog steeds vonkend geluid.

Dit geluid bleek uit een lasdoos te komen, één van de lasdoppen daarin was enigszins gesmolten. Na de lasdop vervangen te hebben bleek de oude schakelaar het weer goed te doen. Ook de nieuwe schakelaar doet het nu prima.

Mijn vermoeden is dat één van de draden in de lasdop niet helemaal goed vast heeft gezeten en dat deze daardoor net wel / net niet contact maakte. Hoe het dan komt dat deze nu net problemen gaat geven op het moment dat ik de schakelaar vervang snap ik niet helemaal. Zal dit gewoon toeval zijn geweest? of zorgt deze manier van aansluiten er voor dat er kortstondig meer stroom doorheen loopt?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu