Paal in beton zetten op dakterras

Fdeb

  • #1
Van onze schutting op het dakterras stond 1 paal -middels een paalhouder- in een blok beton op het dak met tussen het dakleer en betonblok een stalen(?) plaat waarschijnlijk voor de beton hechting.
Deze heeft daar zo'n 15 jaar gestaan en is nu losgeraakt.
Ik wil nu weer dezelfde situatie herstellen door afgebeelde paalhouder in het beton te storten alleen heb ik dit nog nooit gedaan.

Ik neem aan dat je met plankjes een bakje moet maken waar je het beton/cement in doet?
Kan ik gewoon cement kopen en moet daar nog zand of kiezels doorheen?
Hecht beton zomaar aan die ijzeren plaat??
Moet het bij bepaalde temperaturen gedaan worden?
Hoe houd ik de paal recht en hoelang droogt het beton?

Hieronder de huidige situatie:
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik neem aan dat je met plankjes een bakje moet maken waar je het beton/cement in doet?
Kopt. Dit heet een bekisting. Je kan ook een emmer, teiltje, enz.. gebruiken. Spuit de binnenkant in met iets van vettigheid, zodat het beton makkelijk loslaat uit de bekisting.

Kan ik gewoon cement kopen en moet daar nog zand of kiezels doorheen?
Er is voor een paar euro kant en klare betonmix te koop in zakken van bijvoorbeeld 20 kg. Hier hoef je alleen nog maar water bij te doen (lees de gebruiksaanwijzing op de verpakking).

Hecht beton zomaar aan die ijzeren plaat??
Nee, de plaat zal volledig in het beton moeten zitten (beton is geen lijm). Voor een betere hechting kun je de plaat voorzien van wat uitsteeksels (schroeven, boutjes) en grotere gaten warmee het beton de plaat volledig omringt.

Moet het bij bepaalde temperaturen gedaan worden?
Liefst niet in de zon en ook niet als het te warm is. Beton hard uit door een chemische reactie tussen het water en de portlandcement. Er vormen zich betonkristallen. Zolang het beton vochtig blijft, blijft de vorming van de kristallen doorgaan. Hoe meer kristallen, hoe sterker (harder) het beton. Blijf tijdens het uitharden het beton dus vochtig(niet nat) houden en dek het af.

Hoe houd ik de paal recht en hoelang droogt het beton?
De paal kun je recht houden door deze met 2 latjes in 2 richtingen aan iets vast te “schoren
 

Poster

  • #3
Hallo

U moet de "paalhouder" weer stevig op het dak monteren, een los betonblok of tegel houd de schutting niet vast, zeker niet bij een storm zoals de laatste week.

Bevestig de houder d.m.v. bouten/houtfretten enz. stevig op het dak, daar kunt u de paal weer inzetten, en afstorten met beton, middels een bekisting.

De oude plaat werd nu vastgehouden door plaat onder de dakbedekking, en daarop het betonblok.

Als u de nieuwe plaat op het dak vastzet, kunt u dit met een stuk bedekking waterdicht branden.

U kunt ook een plaat onder de staander lassen, en die op het dak monteren, dan heeft geen beton meer nodig.


Grt.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #4
Ik zou eerst even de paalhouder van de roest ontdoen en conserveren.
anders legt je nieuwe betonblok weer zo uit elkaar.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #5
Gaat de topicstarter de paalhouder niet vervangen? Zie het plaatje in de openingspost.
 

Poster

  • #6
@Boertje125, heeft het over de veroeste paal.
Die moet zeker behandeld worden.

Paalhouder is/wordt nieuw.

Grt.
 

Fdeb

  • #7
BertPleizier schreef:
Hecht beton zomaar aan die ijzeren plaat??
Nee, de plaat zal volledig in het beton moeten zitten (beton is geen lijm). Voor een betere hechting kun je de plaat voorzien van wat uitsteeksels (schroeven, boutjes) en grotere gaten waarmee het beton de plaat volledig omringt.
De plaat heeft hiervoor zeker niet helemaal in het beton gezeten. Dat is daar bovenop gemaakt..

Zorg er wel voor dat er genoeg beton om de houder komt. Een laagje van 2-3 cm rondom de plaat is eigenlijk nutteloos. De paalhouder zal dan makkelijk losbreken uit het beton.
Duidelijk.. Het huidige betonblok stond trouwens op die plaat dus hoe dat dan heeft vast gestaan is mij nu een raadsel..

Is een dikke betontegel geen optie? Hier zet je de paalhouder met bouten aan vast.
Mij lagere hekwerk staat wel op betontegels maar deze schutting moet echt steviger vast staan.
 

Fdeb

  • #8
Poster schreef:
U moet de "paalhouder" weer stevig op het dak monteren, een los betonblok of tegel houd de schutting niet vast, zeker niet bij een storm zoals de laatste week.
..dat geloof ik ook ja..
Bevestig de houder d.m.v. bouten/houtfretten enz. stevig op het dak, daar kunt u de paal weer inzetten, en afstorten met beton, middels een bekisting.
Dat wil ik eigenlijk nu ook maar doen. Ik wil deze steun gebruiken
en dan vast zetten op die 'opstaande rand' Heb echter geen idee of daar hout of beton onder zit. Wellicht moet ik ff een test gaatje boren om te zien welk materiaal eruit komt? Zou ik na het monteren van die steun op die rand ook nog een betonblok er omheen moeten maken?

De oude plaat werd nu vastgehouden door plaat onder de dakbedekking, en daarop het betonblok.
Neen, die plaat ligt op het dakleer en is er een beetje omheen gekrult/geplakt

Als u de nieuwe plaat op het dak vastzet, kunt u dit met een stuk bedekking waterdicht branden.
Maar ja, ik heb die materialen niet en om nou eenhele rol dakbedekking te kopen..
 

Fdeb

  • #9
Boertje125 schreef:
Ik zou eerst even de paalhouder van de roest ontdoen en conserveren.
anders legt je nieuwe betonblok weer zo uit elkaar.
Yep.. die gaat weg en word een nieuwe.. en een nieuwe paal
 

Fdeb

  • #10





 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Wilt u uw antwoorden niet verwerken in een quote maar apart vermelden, het wordt er zo niet duidelijker op.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Ga naar een loodgieter die heeft wel een een stukje over staan wat je kan kopen. Hoe moeilijk kan het zijn.
 

Fdeb

  • #13
Situatie opgelost. :super:
Topic sluiten
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #14
Mooi dat de klus is gelukt. Heb je nog een paar fotos. Wordt gewaardeert echt waar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu