Waarom stopcontacten voor twee inbouwdozen?

Helpmnkoelkastisstuk

  • #1
Ik ben aan het verbouwen en nu moeten de elektriciteitsleidingen allemaal worden ingefreesd. Nu zie ik vaak van die stopcontacten voor dubbele inbouwdozen:


i.p.v. stopcontacten voor enkele inbouwdozen:



Ze hebben wel allebei twee aansluitingen. Ik vroeg me af wat het voordeel is van het aanleggen van een dubbele inbouwdoos voor een zo'n stopcontact. Hebben deze 2-dozen versies soms allemaal dubbele bedrading naar de meterkast? Vanwege veiligheid o.i.d.? Wanneer is dit aan te raden?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Ik zie nu helaas geen plaatjes, gaat ergens iets mis op de server van klusidee.

Dubbele stopcontacten zijn er in 3 versies:

2 naast elkaar welke geplaatst worden in een speciale dubbele doos zonder middenstuk.Hierin past ook standaard schakelmateriaal.

ideaal voor in bv de keuken, de stekkers zitten mooi naast elkaar.

de 2 in 1 vlakke wcd-en.
Ook hier een speciale inbouw doos waarbij de stopcontacten volledig verzonken zitten in de wand.

Ik zie alleen de vlakke bouwvorm als voordeel. in deze speciale doos past geen standaard schakelmateriaal, en er is altijd 1 stekker die op de kop gezet moet worden.

en dan heb je nog de semi-inbouw uitvoering.
1 standaard inbouwdoos, met daarop een 2voudige wcd.

Nadeel is dat deze ca 2,5cm uit de wand steken, en dat er altijd 1 stekker op de kop in moet.

Alle versies zitten op 1 set draden aangesloten.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #3
Die twee naast elkaar in een speciale dubbele doos zonder middenstuk zal wel de wcd zijn waar ik op doelde (mijn eerste plaatje). Het verschil tussen de 2 in 1 en de semi inbouw zie ik niet echt. Zien die er beide zo uit als op het tweede plaatje? In winkels zie ik eigenlijk alleen maar de wcds voor dubbele dozen en die 2 in 1 wcds.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #4
Bij de winkels kun je de verschillende inbouwdozen zien: ze worden aangeduid met een U en dan een getal dat de inbouwdiepte aangeeft volgens mij en een D als het een dubbele is. Dus

U40: 4 cm diepe inbouwdoos
U50: 5 cm diepe inbouwdoos
UD40: 4 cm diepe dubbele inbouwdoos
enz.

Dan zie ik nog wat ovale dozen. Geen idee waar die voor worden gebruikt.

Ik heb volgens mij overal in huis gewone enkele inbouwdozen met ongeaarde stopcontacten. Is dit nou type semi-inbouw, of de 2 in 1 vlakke wcd met speciale inbouwdozen? Het ziet er zo uit:

(hopelijk werken de plaatjes nu wel)
Zoals je kunt zien is het wel bijna helemaal vlak met de muur.

Is het moeilijk om van zo'n enkele inbouwdoos een dubbele te maken? En kun je daar eventueel ook andere modules in stoppen, zoals internet/netwerkkabel? Bijvoorbeeld een netwerkkabel via de centraaldoos naar de meterkast? Of is dit niet aan te bevelen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #5
U40 inbouwdoos voor schakelmateriaal alleen.
U50 inbouwdoos voor schakelmateriaal met erachter ruimte voor lassen, in een 40mm doos mag je niet lassen.
Ud40 dubbeldoos zonder tussenwand

Ovale doos speciale doos voor speciale 2voudige inbouw wcd-en.

de getoonde wcd is een Semiinbouw zonder randaarde, waarschijnlijk zit de randaarde versie in je keuken.

Een doos bijzetten kan wel maar is erg lastig omdat de gaten normaal iets overlappen, als er al een doos zit moet je dus met de hand een gat ernaast maken dat exact uitkomt.

Zwakstroom zoals netwerk,bellen telefoon enz mogen nooit bij 230v in 1 buis zitten.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #6
Bedankt voor de verduidelijking! Ik heb inderdaad in mijn keuken wel randaarde. Maar deze dozen steken iets verder de muur uit. Voor de keukenapparatuur (onder het gootsteenkastje e.d.) zitten ook geaarde (enkelvoudige) stopcontacten maar die zijn wel helemaal vlak met de muur. Toch zijn dit allemaal dezelfde inbouwdozen of niet?

Aha, dus bij die ovale doos hoort dat tweede type dat je noemt, wel een dubbele wcd, maar wel helemaal ingebouwd.

Ik bedoelde eigenlijk niet een doos bijplaatsen naast een andere maar gewoon de enkele weghalen en zo'n dubbele erin zitten. Dan is het toch gewoon een kwestie van alle draden eruit halen en boren maar?

Waarom mag je eigenlijk geen zwakstroom bij 230V stoppen? Mag dat echt niet? Of werkt het dan niet goed? Moet ik dan helemaal vanuit de meterkast (daar zit de modem) nieuwe leidingen maken?

En is het misschien slim om aardedraden naar deze ongeaarde wcds te trekken (en sowieso naar de nieuwe stopcontacten)?
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #7
In de voorschriften is opgenomen dat je geen netspanning en zwakstroom mag mixen in één leiding, dat zal dan wel ivm een bepaalde gevaarsetting zijn. Je zult voor ethernet dus idd aparte leidingen moeten aanleggen.
Verder altijd verstandig randaarde aan te leggen. Zorg er dan wel voor dat per ruimte of alles geaard is of alles on geaard is.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #8
Oké maar bij mij in huis is toch alles heel ouderwets en worden waarschijnlijk alle regels en voorschriften met voeten getreden, dus dat maakt me niet zo uit. Maar is het echt gevaarlijk om het te doen? In welke situaties dan?

En mijn andere vraag, over of het wel of niet makkelijk is een tweede doos bij te boren?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #9
Zolang het goed gaat is niets gevaarlijk.

1 de bedrading in de buis kan zijn warmte niet kwijt, hierdoor kan bedrading smelten en kortsluiting veroorzaken.

2 netwerk bekabeling is niet geschikt om 230v te isoleren, gaat het fout dan heb je 230v op je netwerk staan.

3 dit soort constructies zijn excellente redenen voor een verzekering om niet te hoeven uitkeren.

4 Je krijgt storing om je netwerkkabel waardoor de verbinding instabiel word.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #10
Oké dat is duidelijk, bedankt. Mijn netwerkkabel kan wellicht ook nog onder de vloer door.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #11
Bedankt voor de hulp tot zo ver. Ik wil nu graag nog weten hoe ik van een enkele inbouwdoos een dubbele kan maken en of dat moeilijk is (dus voor het plaatsen van type dubbele wcd, maar wel helemaal ingebouwd).

Is dat niet gewoon een kwestie van een gat boren naast een bestaande doos? Moet je nog ergens specifiek op letten hierbij? En moet er per se zo'n langwerpige inbouwdoos in of kan er ook gewoon een normale naast de bestaande doos?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
2 dozen naast elkaar overlappen iets, anders staan ze te ver uit elkaar en past het afdekraam niet.
De dozen moeten van hetzelfde merk en type zijn, anders krijg ej het ook net pas.

Dan de doos aftekenen en met een klein boortje de contouren uitboren.
Daarna met een beitel de rest uitkappen totdat de doos past.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #13
Ah dat is belangrijk om te weten. Als ze overlappen, kan ik er dan eigenlijk wel twee losse naast elkaar plaatsen?

Ik was van plan een dozenboor aan te schaffen maar dat laat ik dan toch maar zitten. Wordt nog wel een hele toer om de juiste doos te vinden denk ik.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
2 nieuwe dozen naast elkaar is geen punt, naast een bestaande is lastig.

Een dozenboor is 7,6cm de hartmaat is 7,2.cm
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #15
Sorry ik begrijp het nog niet helemaal. Is het nou zo dat ik gewoon moet zorgen dat de dozen strak tegen elkaar aan zitten? (En dat ze van hetzelfde type zijn.) Of moeten ze een beetje overlappen (en moet je dus iets afsnijden van de dozen)?

Alle dozenboren die ik tegenkom zijn trouwens 8,2 cm. Was dat een tikfout? Want op de site van Atema, de 1105-u50-inbouwdoos-klemvast staat er bijvoorbeeld ook bij dat het 82mm moet zijn.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #16
Als je twee dozen koopt van hetzelfde type, dan kun je ze meestal aan elkaar vastklikken, waardoor ze onderling de goede afstand hebben.

Volgens mij is 76 mm voor hollewanddozen en 82 mm voor massieve muren.
 

Peter_H

  • #17
Je zit met twee maten:
  • Hartafstand: dit is de afstand tussen het hart van twee dozen die aan elkaar zitten, dit is 71 mm. Wil je twee gaten boren dan teken je deze ook af op 71 mm van elkaar. Als je dan gaat boren zul je zien dat de gaten elkaar iets overlappen.

    Diameter: de diameter van de doos of dozenboor. Zoals Tom345 aangeeft, 76mm voor hollewanddozen en 82mm voor massieve muren. Hollewanddozen passen precies in het gat van 76 mm en bij dozen voor een massieve wand is het gat iets groter zodat je het op kunt vullen met gips o.i.d.
In jouw link staat een doos waarbij je zogezegd geen gips hoeft te gebruiken omdat ze klemmen. Als het echt goed klemt zou je dat voor een lichtschakelaar kunnen doen, maar voor een wandcontactdoos zou ik persoonlijk altijd gips gebruiken, anders trek je met de stekker de hele doos uit de muur.

Wil je een tweede doos naast je bestaande, dan teken je eerst het hart van je nieuwe doos 71 mm naast het hart van je bestaande doos.
Daarna kun je 2 dingen doen.
  • Teken een cirkel met diameter 82 om het nieuwe hart en boor dit met een klein boortje uit zoals headhunter aangeeft.

    Je kunt ook een dozenboor gebruiken. Daarmee verniel je dan wel de oude doos. Deze kun je verwijderen en dan kun je twee nieuwe plaatsen.
Ik hoop dat het zo duidelijk genoeg is.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #18
Bedankt allebei. Het is me nu geloof ik helemaal duidelijk. Even om samen te vatten:

Inbouwdozen zijn over het algemeen tegen elkaar aan te klikken en dan krijg je als het goed is een hartafstand van 71/72 mm (dus de afstand tussen het midden van het ene gat en het midden van het andere gat). Gebruik je verschillende inbouwdozen dan is dat waarschijnlijk niet het geval (en past het misschien niet eens). Omdat je uiteraard wat groter moet boren dan dat de dozen groot zijn overlappen de geboorde gaten een beetje, meer nog voor steen dan voor hollewanden.

En uiteraard zou ik ook gewoon een dubbele inbouwdoos kunnen plaatsen, dan weet ik zeker dat ik de goede afstand heb.

Nu nog de uitdaging om te gaan boren en uitzoeken of ik het beste mijn dozen kan vervangen of een bijpassende kan vinden. Het makkelijkste lijkt mij de doos te vervangen door een dubbele, mits de oude doos er makkelijk uit te krijgen is (geen idee of dat over het algemeen gemakkelijk gaat).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu