Hoe werkende aansluitnaden kooflijsten best af te werken?

Arnoldus

  • #1
Dag,

Ik heb een klusvraag betreft de afwerking van oude houten kooflijsten. Op sommige plaatsen werken deze zoveel dat naden steeds goed zichtbaar worden (met name in de winter). Vraag me af of dit helemaal op te vangen is en zo ja wat de beste aanpak is dan.
Is er voldoende flexibele 2K plamuur te verkrijgen? Gezien de flexibiliteit denk ik zelf nog aan 2PS kit en deze strak afmessen. Acrylaatkit vangt naar mijn ervaring te weinig op in sommige gevallen.


Goede adviezen zijn welkom! Alvast bedankt,

Groet,
Arno

 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik heb wel goede ervaringen met acrylkit, niet van die goedkope maar kwaliteits-kit.
Eerst de naden van de brokkelige delen ontdoen.
 

Arnoldus

  • #3
Dag Jan,

Dan hebben we verschillende ervaringen. Of verschillende situaties ;-) Gebruik ook alleen a merken. Den Braven borst noemen me ze ook wel eens,

Groet,Arno
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
U hebt de naden wel eerst in de grondverf gezet voor het kitten ?
Dan hecht de kit beter.

Het beste werkt het in de periode als de naden op z'n verst open staan, de kit er goed in de naden drukken met afwerken.
 

Arnoldus

  • #5
Ja in dit geval wel eerst grondverf gebruikt Jan, bedankt voor de tip in ieder geval. Ik zal de naden nog eens vol zetten met hybryde kit, ik zie in de productleaflets dat 2PS tot 25% krimp kan opvangen en acrylaat tot 10%.
Is natuurlijk wel een stukkie moelijker te verwerken maar heb er ervaring mee dus moet wel lukken.

Bijgevoegd een gegronde met acrylaatkit gevulde overgangsvoeg, twee jaar later...

Iemand nog andere tips of ervaringen?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Net zoals bij houtrot herstel moet een met kit op te vullen voeg diep / breed genoeg zijn om voldoende hechting voor het reparatiemiddel te garanderen.

Het heeft weinig zin een een openstaande naad van nog geen 1mm breed dicht te kitten, die dient 3mm te zijn. Ook de diepte. Kit heeft een rek van 12,5 tot 25% maar dan moet er wel wat te "rekken" zijn.
 

Arnoldus

  • #7
Bedankt voor de adviezen en ervaringen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
4
Gerelateerde onderwerpen
Werkende spijker herstellen, kit of 2K?

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu