Kippenren - contactvlakken behandelen?

KlusRob

  • #1
Ik ga dit voorjaar een kippenren bouwen.
Daarvoor wil ik een funderingsmuurtje metselen dat een cm of 5-10 boven de grond uitkomt.
Daarop wil ik het gaaswerk van de ren zetten.
Liggers op het muurtje vastschroeven (om het gaas aan de onderkant aan vast te maken), en staanders in de hoeken.
Het houtwerk wordt Douglas.

Ik heb even een plaatje van internet geplukt van hoe het ongeveer moet worden.


- Moet ik de liggers aan de onderkant (dus het contactvlak met de muurtjes) nog behandelen (En waarmee? beits?)
- Hoe krijg ik de staanders stabiel? De ren staat met de achterkant tegen een stenen muur, dus dat is wel star. Maar aan de voorzijde moet ik staanders zetten die zowel onder als boven vastgemaakt moeten worden.
Is het voldoende om ze met een paar flinke schroeven aan de liggers en het dak vast te maken, of moet ik er nog metalen verstevigingshoeken bijplaatsen, om te voorkomen dat de voorzijde scheef kan zakken?

Rob
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
KlusRob,
De contactvlakken behandelen? zou ik zeker doen.
Ik heb tussen stenenfundering en hout op enkele plaatsen een stukje dakleer\singles gedaan zodat het contact minimaal is. Hierdoor vermijd je optrekkend vocht. Mijn kippenhok is al ruim 20 jaar en nog niet gerot.
Heb ook het dak boven de ren met een overstek van 30 cm, dit voorkomt veel inslag van regen waardoor de beestjes langer drooglopen.

succes, en veel plezier met de kippetjes.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Contactvlakken behandelen niet met beits maar met twee lagen grondverf of menie.
 

KlusRob

  • #4
En de stabiliteit van de staanders? Wat denken jullie daarvan, hoe krijg ik dat het beste star?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Er zit in beide richtingen een (deels) dicht vlak. Dat is genoeg voor de stabiliteit van het geheel.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
3
Gerelateerde onderwerpen
Kippenren

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu