Geluidsisolatie vraag

Sander02

  • #1
Ook vraag ik me af in hoeverre mijn demping gaat werken aangezien de onderste horizontale balk op/in de vloer geschroefd is. Kan me niet meer herinneren hoe veel van die schroeven daadwerkelijk in de vloerbalken zijn gegaan of dat ze allemaal in de vloer latten zitten (die dus op de balken zitten). Ik weet ook niet of deze latten helemaal tot tegen de muren aan lopen of dat er een hele kleine ruimte tussen zit. Dat kan ik niet zien door dat er nog een laag hardboard over heen zit.

En de bovenste balk is in elke plafond balk geschroefd. Er tussen een dubbele laag van dat blauwe ondervloer spul. Dat heb ik ook tussen onderste balk en vloer.

Gaat er op deze manier echt veel van het geluid (muziek, wordt studio) door naar de buren via de schroeven?

De slaapkamer van de buren bevindt zich dus naast mijn kamer. :(
 

Sander02

  • #2
De contactpunten met de bestaande constructie zou ik misschien kunnen verminderen door de schroeven boven en onder te verwijderen en via hoekjes en dik rubber zoals de volgende tekening weergeeft vast te klemmen. Ik zorg en dan wel voor dat ik echt in de vloerbalken zit en niet in de vloer latten.

En ik kan op een paar plekken tussen muur buren en voorzetwand een horizontale steunbalk aanbrengen die uiteraard aan kant muur van rubber is voorzien. Dan kan de muur zeker niet naar achteren vallen.

 

Sander02

  • #3
Afbeelding is te klein. De metalen hoeken zie je niet, maar das wel logisch toch, naast die zwarte blokjes onder en boven.
 

Sander02

  • #4
Even een nieuwe afbeelding:
De horizontale steunbalkjes weggehaald aangezien de laag isofix al ongeveer geklempt zit tussen muur en voorzetwand.
Ik zou de muur dan alleen aan de kant van de kamer met hoekjes of een balk met rubber kunnen gebruiken om de wand op z'n plek te houden.

 

Roman

  • #5
Heb je de zoekfunctie al eens gebruikt, ik heb redelijk veel uit de doeken gedaan hoe je zoiets het beste kunt aanpakken.

Het isolatiemateriaal wat je noemt is redelijk duur in vergelijking met standaard steen/glas-wol. Dit laatste werkt in een spouw, want dat creëer je feitelijk, ook beter qua absorberende werking. Althans, over de breedte van het geluidspectrum (frq). De platen die jij noemt zullen in het laag iets beter gaan werken, maar verwaarloosbaar. Zeker als je de prijs bekijkt.

Alleen een voorzetwand is niet voldoende, dan flankeert geluid toch nog gewoon door de andere muren, de vloer en het plafond. Dus je kunt dan gewoon een frame maken en vast aan de vloer en het plafond schroeven (dus dan niet op de bestaande muur). Er zijn, overigens, wel speciale dingen voor te krijgen welke 2 panelen verend kan bevestigen aan elkaar. hoef je zelf niet voor te "prutsen".
 

Sander02

  • #6
Bedankt voor je antwoord Roman

Ik heb uitgebreid gezocht, ook op andere websites. Ik weet ook niet waarom ik toch al dat isofix spul gekocht heb. Waarschijnlijk ergens gelezen dat er mensen er toch goede ervaringen mee hebben.

Het is overigens niet dat ik alleen een voorzet wand heb gemaakt. Aan deze wand zitten ook de balken van het verlaagde plafond. Deze zitten een stukje lager dan de wand hoogte. Op de vloer gaat ook een laag demping komen (misschien dan maar de pakken isofix die ik nog heb)
en daarop een dikke plaat en dan vloerkleed.

Dus eigenlijk zou ik dan nog willen weten of een paar schroeven het effect van een hele voorzet wand aanzienlijk verpesten. Het liefste laat ik m'n wand waar veel werk inzit intact. Kan wel alle nog zichtbare schroeven die in plafond en vloer geschroefd zijn verwijderen. Dan blijven er onder en boven misschien nog 2 zitten. Daar kan ik niet meer bij.

Oja en als ik wel dan toch dat isofix spul achter die wand vandaan kan krijgen, is dat dan echt aan te raden of heb je zoiets van laat maar zitten. Tussen de balken kan ik de ruimte leeg houden of alsnog met glaswol vullen.
 

Roman

  • #7
Als ik het goed begrijp wil je dus, toch, een doos-in-doos constructie bouwen. Dat is een goed plan.
Het is overigens niet dat ik alleen een voorzet wand heb gemaakt. Aan deze wand zitten ook de balken van het verlaagde plafond. Deze zitten een stukje lager dan de wand hoogte.
Heb je het verlaagd plafond nu aan de bestaande muren of op de voorzetwanden?
De enige goed oplossing is eerst de voorzetwanden plaatsen, hier de draagbalken voor het verlaagde plafond op laten rusten. De hele constructie (mits ALLE vier wanden zijn opgezet en het plafond dus in totaal daar op rust) houdt zichzelf staande. Hierdoor heb je geen contact met de externe muren.
Op de vloer gaat ook een laag demping komen (misschien dan maar de pakken isofix die ik nog heb)
en daarop een dikke plaat en dan vloerkleed.
Die aglomerschuimvlokplaten (isofix :mrgreen: ) kun je prima voor een zwevende vloer gebruiken mits er behoorlijk wat massa weer op die isofix wordt gelegd. Dus bv een laag 12mm MDF, 12mm Gips en weer een 12mm MDF laag. Hierop groene vloerplaten en daar laminaat op leggen. Vergeet vloerkleed/tapijt. Je kunt eventueel op gerichte plaatsen een los kleed neerleggen.
Wat is je huidige ondergrond? En op welke verdieping zit je?
Oja en als ik wel dan toch dat isofix spul achter die wand vandaan kan krijgen, is dat dan echt aan te raden of heb je zoiets van laat maar zitten. Tussen de balken kan ik de ruimte leeg houden of alsnog met glaswol vullen.
Je zou het kunnen laten zitten. Maar als je de mogelijkheid hebt dan verwijderen en inderdaad voor de vloer gebruiken, zo hoef je het niet weg te gooien.
JA, frame altijd zoveel mogelijk met absorberend materiaal vullen.
 

Sander02

  • #8
Het is een jaren 30 rijtjes woning, alles hout. Onder mij zit de woonkamer met gipsplaten plafond). Ik ben de enige bewoner. De muziek kamer bevindt zich op de eerste verdieping. Er boven is nog een vliering waar je net kan staan in het midden.
het dakbeschot loopt een stuk door in de muziek kamer boven het raam.

Aan de andere kant van de muziek kamer heb ik nu een scheidingswand staan. Daarnaast komt de badkamer en daarnaast zitten dan weer de andere buren. Die wand krijgt aan kant badkamer groene gipsplaat en misschien tegelwerk. En aan de muziek kamer kant enkel of misschien dubbele 12,5mm gips.

Geven de aglomerschuimvlokplaten achter de voorzetwand een minder goed effect dan 4,5 cm lege ruimte met alleen tussen de balken glaswol. De wand is namelijk 4,5 cm voor de bestaande muur neergezet. Het liefst laat ik de platen zitten, de rachels zitten allemaal vast gekit.
 

Roman

  • #9
Okay, dan zou een zwevende vloer kunnen mits er naar de constructie wordt gekeken. Wellicht kan een architect je vertellen of de huidige draagbalken voldoen om een dergelijke extra massa te gaan dragen (muren, plafond en zwevende vloer). Ik zou dat zeker even checken, we hebben het over een behoorlijke massa nl.

Maar begrijp ik het goed dat je een doos-in-doos constructie bouwt, of niet? (zeer aan te bevelen)

De iso platen kun je dan laten zitten. Hoe meer een spouw gevuld (met een verende constructie, dus wol/isofix/lucht) is hoe beter, dus als je de kans krijgt om het frame nog te voorzien van wol dan zou ik het er niet om laten (zo duur is dat nl niet)
 

Roman

  • #10
Roman schreef:
<snip> Er zijn, overigens, wel speciale dingen voor te krijgen welke 2 panelen verend kan bevestigen aan elkaar. hoef je zelf niet voor te "prutsen".
Deze dingen bijvoorbeeld:


En dit soort dingen voor plafond kunnen goed werken:

En dan kun je er dus als volgt een regelwerk aan hangen:
 

Sander02

  • #11
Roman schreef:
Okay, dan zou een zwevende vloer kunnen mits er naar de constructie wordt gekeken. Wellicht kan een architect je vertellen of de huidige draagbalken voldoen om een dergelijke extra massa te gaan dragen (muren, plafond en zwevende vloer). Ik zou dat zeker even checken, we hebben het over een behoorlijke massa nl.
mmmm, een architect. Maar dan moeten er waarschijnlijk ook bouw technische tekeningen zijn?

Ik weet wel dat de verdieping oorspronkelijk is vieren verdeeld was en er 2 muren weg zijn. Dat gewicht komt nu weer terug plus extra van de voorzet wanden. En dan komt er nog een betegelde badkamer. Meen me te herinneren dat de buurman een extra vloerbalk had aangebracht ivm de badkamer.
 

Sander02

  • #12
Mooie systemen trouwens op die foto's.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu