Vezelplaat wand/plafond strak(ker) maken

Arnovb

  • #1
Wij hebben in een oudbouw huis (ca 1910) een zolderverdieping waarvan de (deels schuine) wanden en plafond zijn bedekt met strovezelplaat, formaat (max.) 100x50x2,5 cm. Van (een deel van) de wanden weet ik, dat de platen direct op gestuct riet zijn geschroefd, en ik ga ervan uit dat de platen tegen het plafond tegen rachelwerk geschroefd zijn.


Ik wil ze liever niet verwijderen vanwege de isolatie die ze bieden en kosten die dat met zich meebrengt.

Mijn doel is om deze wanden/plafonds wat strakker te maken, dus liefst 'glad' (nu ja, soort van), met een lik verf erop.

Aangezien ik beslist geen klusser ben, zou ik graag wat tips horen of hoe dit het eenvoudigst aan te pakken. Ik heb overwogen om er gipsplaten tegenaan te schroeven, maar dat lijkt me vanwege hun gewicht, en het feit dat de strovezelplaten zelf al niet super vastzitten, niet zo'n goed plan. Plaat-op-plaat voelt ook 'dubbel'. Een andere optie zou zijn vliesbehangen en sauzen, maar ik twijfel of behangen op een dergelijke grove ondergrond een optie is. Wellicht zou ik er dunne zacht/hardboard platen tegenaan kunnen timmeren en daaroverheen (behangen en) sauzen?

Ik hoor heel graag jullie suggesties,

Alvast bedankt,
arno
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Als het plaatje het zelfde beeld laat zien is als bij jouw dan is het een houtwolcementplaat.
Google daar maar op misschien dat je dan in verband met de toepassing iets verder komt dan met Wikipedia.
Er in schroeven is volgens mij niet sterk genoeg. Er in spijkeren lijkt me ook niets.
Behang of iets anders erover zou ik niet doen. Wat je er ook op gaat plakken het zal zich waarschijnlijk gaan aftekenen.
Meestal werd er een laag verf over gerold en met de kleur van de plaat had je een aardig effect.
*wgb*
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Ik heb wel eens gezien dat ze gestuct waren met geelband.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Kan je niet gipsplaten bevestigen tegen een frame wat aan de dakbalken vast zit?
 

Arnovb

  • #5
Ok, dank allen voor jullie suggesties. Ik slaap er nog een nachtje over :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu