Verwijderen ondervloer

Wan3an

  • #1
Ik heb een aantal weken geleden een appartement aangeschaft en ben bezig dit samen met een aantal vrienden helemaal op te knappen. Er lag een houten vloer door het hele pand dat hier en daar zwaar beschadigd was, en besloten dus deze vloer te vervangen voor een nette laminaat vloer.

We zijn begonnen in de woonkamer, en het hout was daar redelijk snel verwijderd. Onder deze vloer echter, zit een ondervloer van geperst hout dat met lijm op de onderliggende beton laag is vastgeplakt. Aan de zijkant zat dit redelijk los, (En leek het gemakkelijk verwijderbaar) dus besloten we deze ondervloer ook te verwijderen zodat we vervolgens met een schone lei een ondervloer voor het laminaat konden gaan leggen.

Slecht idee geweest.

We zijn 5 uur bezig geweest om 1 kwart van de ondervloer te verwijderen met behulp van hamer, beitel en meer gereedschap, maar de ondervloer brokkelt eigelijk negen van de tien keer af in plaats van dat het van de vloer los komt. (Als in, je probeert zo'n geperste hout tegel te verwijderen maar er komt slechts een gedeelte los, waardoor het overige deel vrijwel niet meer te verwijderen valt en je dus het geheel van de vloer los moet beitelen)

Is er een manier om dit op te lossen?

Ik kan me voorstellen dat er een middel bestaat dat in de tegels trekt en de lijm oplost, of dat er zwaar materieel gebruikt kan worden om de ondervloer met geweld te verwijderen. Misschien de rest van de ondervloer te laten zitten en de boel te egaliseren.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
 

Pepjo

  • #2
Je moet bekijken wat voor een lijm er is gebruikt.
Dus een afgebrokkelde plaat met water bewerken, en een andere met universele lijmverwijderaar. Dan weet je waarmee je aan de slag moet.

Maar het lijkt me verstandiger om de rest te laten zitten en aan te helen, zodat je weer één niveau ondervloer hebt. Aan je verhaal te zien ben je anders nog twee weken osb-tegels aan het verwijderen. En wat goed ligt, hoeft er niet uit natuurlijk.
 

Wan3an

  • #3
Pepjo,

Bedankt voor je snelle antwoord!

Heb je een suggestie wat ik zou kunnen gebruiken om de rest aan te kunnen helen?
 

Pepjo

  • #4
Durf het bijna niet te opperen: ....zelfde materiaal?....

Maakt eigenlijk niet zoveel uit, als het maar dezelfde dikte en "indrukbaarheid" heeft als dat wat er nu in zit. Anders krijg je rare verschillen.

Leg, als je de laminaatvloer los legt, tussen de ondervloer en de laminaatvloer wel een laag om het "klapperen" tegen te gaan. Kijk maar even rond bij bouwmarkt/ vloerenwinkel.
 

Wan3an

  • #5
*Lacht*

Doh, net even te kort nagedacht over de vraag.

Dus de afgebrokkelde tegels zoveel mogelijk verwijderen. Nieuwe tegels plaatsen, en daar een "laminaat ondervloer" overheen plaatsen.

Ik zal ook even kijken of er iets is waarmee ik de gaten in de huidige ondervloer op kan vullen. (Deze is enigszins beschadigd hier en daar)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu