Verwarming badkamer roest onderkant

Jbekerom

  • #1
Dag, de onderkant van de verwarming in de badkamer begint wat roestplekken te vertonen, hij hangt niet ver van de douche en wordt wellicht wat vochtig soms. Is dit erg, en zoja: wat kan ik er zelf aan doen om verdere roestvorming te voorkomen? Groeten, Jan
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ja dat is 'erg'. Want als je er niets aan doet gaat ie doorroesten en komt er water doorheen sijpelen. Had ik bij een radiator in het toilet, waar precies het water overheen spatte als de handen afgedroogd werden. Na vervanging had de nieuwe radiator precies hetzelfde euvel... Verplaatsen van de plek waar de handdoek hing scheelde uiteindelijk enorm.

Natuurlijk zal de radiator niet onmiddelijk gaan lekken: afhankelijk van de kwaliteit (dikte) van het staal kan het korter of langer duren. Maar uiteindelijk gaat het er doorheen.

Daarom beter de radiator eraf halen (systeem leeg, eventueel tijdelijk afdoppen), alle roest eraf halen (ik gebruik daarvoor een roterende staalborstel + oogbescherming) en in een degelijke roestwerende primer zetten. Vervolgens aflakken met de gewenste kleur radiatorlak.

Of misschien kun je er ook zonder verwijderen goed genoeg bij, dan hoeft ie er natuurlijk niet af. Check even met een spiegeltje + zaklantaarn hoe de achterkant er uit ziet. In dat geval is het handig wat beschermends op de tegels erachter te plakken voor je gaat schilderen. :wink:
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu