Vervangen/uitbreiden van de huis-installatie

Pigion

  • #1
Ik hik al tijdje aan tegen het vervangen/uitbreiden van de huis-installatie. Nu zijn er 8 groepen (schroefpatronen) voor licht / wasmachine etc. en daarnaast aan de li. zijde nog een 3groepenkastje Op zijn kant, voor een fornuis en een oven.
Ik heb nu 11 groepen achter 2 aardlekschakelaars.
Dat moet dus aangepast worden. Ik zou dit 3 groepenkastje kunnen vervangen door een 110 x 330 mm kastje met een 3e aardlekschakelaar, fornuisgroep en 2 alamats. De alamats zijn voor de buitenverlichting en een bijgebouw. De afgaande aansluitingen moeten wel allemaal aan de onderzijde.
- Hoe los ik dat op? Ik zie altijd de groepenkasten met boven afgaande groepen?
Er is weinig ruimte om boven uit te gaan en dan een 180 graden bocht te maken.
Pigion
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Is het niet zo dat in zo'n groepenkast er aan elke kant pijpen of kabels naar binnen kunnen? Dus ook aan de onderkant?
In de kast sluit je het dan natuurlijk goed aan, dus in de kast gaan de kabels of draden dan wel naar boven.
Kijk even voorzichtig hoe het nu zit, en of je kabels of draden lang genoeg zijn.
 

Pigion

  • #3

Voor de duidelijkheid een foto bijgevoegd.
Ik denk aan 2 opties:
Optie 1:
Hoofdschakelaar laten zitten en de 3 groepenkasten te vervangen voor 1 1/2 nieuwe groepenkast van Eaton.
In de halve groepenkast komt de fornuisgroep en de groepen voor opritverlichting en bijgebouw (Alamats)
Optie2:
Alleen de 3 groepenkast vervangen. Moet dan bovendien iets doen aan de te zware aardlekschakelaar. in de middelste groepenkast.
Ik moet in de afgaande kabel van de fornuisgroep en die voor de opritverlichting die voor bijgebouw, naar beneden.
- Gaat dat bij de Eaton kast 110 x 220 mm

Pigion
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #4
Hoe zitten fornuis en oven eigenlijk aangesloten? Dmv een 3 fase perilex?
 

Pigion

  • #5
Het fornuis (inductie kookplaat) zit nu aangesloten met een Perilex, 2 x fase en 2 x nul. Het is de gronkabel die links uit de 3 groeps kast komt. Deze gaat via de kruipruimte naar de keuken.

In de beoogde toekomstige situatie heb ik 3 kabels naar beneden. Bijgebouw en oprit-verlichting komen erbij, bij voorkeur met een Alamat. De fornuisgroep zou achter een aardlekschakelaar komen.

Pigion
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #6
Mis ik nog de oven. Komt die ook op een aparte groep?
 

Pigion

  • #7
De oven staat op de bovenste zekering in de 3 groepenkast, gaat zijwaarts uit en dan naar boven.
De vorige kookplaat was aangesloten op 3 groepen. De nieuwe op 2.


Ik heb ook nog even een foto bijgevoegd van hetgeen ik aantrof in de kast hoofdschakelaar en de ALS.
Dit zit zo vanaf de nieuwbouw in 1977/78. Wij hebben het huis gekocht in 1989 en zelf niets aan de electra gedaan. Het lijkt mij een aardig plaatje om voor te leggen aan electromonteurs in opleiding.
- Fazenrails in kast hoofd schakelaar worden niet gebruikt, 2 draden in 1 aftakpunt
- Nul wordt niet geschakeld
- 2,5 mm2 voor aansluiting 0,03 A ALS.

De andere ALS is 0,5 A.
Gelukkig heb ik 24 jaar geen problemen gehad met dit broddelwerk. Dat had wel gekund, want ik heb altijd verondersteld dat de nul wordt afgeschakeld.
Pigion
 

Sxnder

Specialist Elektra
  • #8
Dan zal er in je nieuwe kastje ook een nieuwe groep voor de oven moeten komen inc aparte bedrading indien nog niet aanwezig. De kookplaat kan meestal ook op een driefase groep. 0,5 A ALS en hoofdschakelaar beter gelijk ook vervangen. Misschien een mooi moment voor een geheel nieuwe kast?
 

Pigion

  • #9
De oven heeft nu al een aparte groep. Het werkt ook allemaal, doch is niet wat het moet zijn.
In de keuken is nog een 2e oven, welke nu de voeding deelt met de wasmachine.
Tevens is niet goed dat er 7 groepen achter 1 ALS zit.
Een totale vervanging zou mooi zijn, hangt ook een prijskaartje aan. Een voordeel van de huidige configuratie met 2 x ALS (3 fasen) dat er grote flexabiliteit is t.a.v. verdeling naar de groepen.
- Wil ik die flexabiliteit handhaven, dan moeten er 3 st. 3 fasen ALS komen......
- De hamvraag is echter nog niet beantwoord: Kunnen 3 of 4 afgaande leidingen gemakkelijk aan de onderzijde uit die moderne groepenkasten of moet dat altijd boven langs.
Pigion
 

Pigion

  • #10
1. Ik heb nog steeds geen antwoord gekregen op mijn vraag of je gemakkelijk aan de onderzijde van een moderne Eaton kast afgaande leidingen kan aansluiten die via de kruipruimte gaan. Standaard zie je altijd de afgaande leidingen boven. Ik stel deze vraag expliciet omdat de moderne kasten aardig "vol" zijn.
2. Moet een fornuisautomaat altijd achter een 3 fasen ALS? Ik zie deze ook wel eens op afbeeldingen dat de fornuisautomaat in een kast zit met enkel 1 fase aardlekschakelaars.
3. @ sxndr
Waarom de hoofdschakelaar vervangen? Door deze te laten zitten kan ik veilig werken. Ook houd ik meer ruimte over in het onderste deel van de nieuwe kast voor b.v. 2 x 3 fasen ALS of 3 x 1 fasen Als.
Ik wil in de nieuwe kasten niet meer dan 3 groepen achter een ALS.
4. Waar kan ik meer relevante info vinden. Site van EATON geeft wel plaatjes, maar verder weinig info.
Pigion
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #11
1. Je kunt een losse buisinvoer kopen voor de onderkant. Eventueel kun je de kast ook ondersteboven ophangen. Moet je wel zelf alle automaten omdraaien, als je een voorgeconfigureerde kast bestelt.

2. Je kunt ook een 2x230 V kookgroep achter een 1 fase-ALS plaatsen. Als je een fornuis met oven hebt of een kookplaat met meer dan 4 kookzones, dan kun je beter een krachtgroep achter een 3-fasen-ALS nemen. Dan heb je meer vermogen.
 

Pigion

  • #12
@Tom345,
De kookplaat is een Bosch met 4 kookzones. Het merkwaardige is dat in de gebruiksaanwijzing nergens de aansluitwaarde wordt vermeld. De oude kookplaat was aangesloten op 3 fasen, ik zou kunnen teruggaan naar die situatie, wel vertaald in een moderne groepenkast. Ik moet dan wel een nog een exta groep maken voor de oven.

Op de foto's is te zien dat bij de hoofdschakelaar de nul niet wordt geschakeld. Er is een doorverbinding op de strip. Is er een reden te bedenken waarom dat zo gedaan is in 1976?

Pigion
 

Rinus747

  • #13
Vandaag heb ik zo een E**** kast opgehangen die jij op het oog hebt. Ziet er perfect uit, ook omdat de rest al van hetzelfde merk was, net als bij jou.

Aan de bovenkant is er wel ruimte voor 18 pijpen. 10 vlak langs de muur, en 8 op een paar cm afstand.

5 pijpen onder en de rest boven is geen standaard manier. Zij invoer lijkt wel enigszins voorbereid, maar is toch vrij ongebruikelijk. Op de (uitneembare) zijkant heb ik merkjes zien zitten die er op leken of ze bedoeld waren om uit te breken, en er een mof in te schroeven, maar het gebruik daarvan is voor jou denk ik niet nodig.

Verder heb je gelijk: In die groepenkasten is weinig ruimte, maar als je gewoon draden van boven naar onder wil voeren is er juist ruimte genoeg. Alle automaten staan wel op 1 cm van de achterwand, en daar kun je heel wat achter-door rijgen, maar waarom zou je!?

Ik zou alles invoeren van boven. Als ik zo in je meter kast kijk ben je dan al bijna klaar!

Toen ik mijn huis kocht werden er ook pijpen eerst naar boven gevoerd, en aldaar zaten er flex-pijpen, en werd een gedeelte weer terug naar beneden gevoerd, en aangesloten op vaste vertikale pijpen in de hoek van de meterkast. Heb je je plafondje wel eens uit je meterkast gehaald? Er is een zee van ruimte om bochten te maken! Met flex pijp gaat dat makkelijk, en met een plafonnetje er voor ziet alles er nog steeds perfect uit.

Ik zou verder een doos maken aan de bovenkant van die grijze kabel, en de kabel "verlengen" met zo'n geel witte flex pijp. Dan hoef je in ieder geval geen nieuwe kabel in je kruipruimte te trekken.

Verder heb ik zelf gekozen voor de configuratie typenummer VKS44L-K van H****. Dat is een echte driefasenkast, met 8 groepen plus een kookgroep, 100% stamp vol! Ik heb echter gekozen voor het merk E**** dat jij ook op het oog had. Die hebben een versie die 100% aan die VKS44L-K gelijk is, alleen moet de kookgroep nog nagemonteerd worden.

Het werken met een echte 3 fase aansluiting is voor een kookplaat het veiligste, en meest universele. Alle kookplaten zijn daarvoor geschikt. Met een kookgroep is het vaak gedoe en onduidelijkheid, en vaak sluiten mensen het niet goed aan. Wel is goed balanceren van de belasting van de groepen nodig, en dan kun je met het lage vastrecht tarief en 3x25A goed uit de voeten. Bij "twijfel" kun je altijd nog een wasmachine/droger schakelaar gebruiken om wat "vrije" belastingsruimte te creëren.

Er is trouwens inderdaad weinig ruimte in die groepenkasten, en het is niet te doen om bij die namontage van de krachtgroep split-draden te maken met van die blokjes met twee schroeven. Laat het in een werkplaats doen, dan zit het binnen 5 minuten mooi in elkaar met echte veilige compacte splitssnoertjes. Dat kost echt niets. Voor mij deden ze het gratis, en ik betaalde voor de hele handel 300 euro. Doe dat maar eens na! ;) De gebruikelijke internet prijs is ietsjes over de 400 euro.

De oorspronkelijke hoofdschakelaar heb je dan eigenlijk niet meer nodig omdat er al een in de groepenkast zit, maar ik kan wel begrijpen dat je daar gewoon niet aan wil komen. Het maakt het werken en uitbreiden makkelijker en veiliger.

(Gezien de ruimte die je hebt kun je ook een 3 rail kast overwegen voor een mooiere en ruimere indeling en meer reserve voor de toekomst, maar dat kost wel iets meer, en je moet je oorspronkelijk hoofdschakelaar er uit halen. Wel is er ook een voordeel: Je kunt je krachtgroep links onder zetten, en via een mof aan de zijkant kun je je grijze krachtstroom kabel in een keer aansluiten zonder "tussenkastjes" en zonder een nieuwe kabel te hoeven leggen in de kruipruimte)

Succes

Groeten Rinus
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu