Verspuitbare latexverf gebruik met spuitmachine

AddVariety

  • #1
Nu zojuist een wand van mijn huis onderhanden is genomen in verband met achterstallig onderhoud en het er weer als nieuw uitziet (ook al betreft het een 2008 woning), zit ik eraan te denken de andere wanden zelf aan te gaan pakken.

De schilder heeft een enkele laag latexverf gebruikt met een roller en daarna nog wat plekjes en randjes weggewerkt met een kwast.

Nu kom ik zojuist in een folder een aanbieding tegen van twee emmers verspuitbare latexverf van 10ltr en daarbij een gratis Wagner W665 verspuitmachine. Nu heb ik al op internet wat ervaringen opgezocht en gelezen, die relatief lovend zijn. Ik lees dat het wel veel voorbereiding kost, maar het spuitwerk zelf zo gepiept is en vaak in één keer dekt.

Hoewel ik in het verleden weleens wat heb geverfd, heb ik nog nooit een hele kamer aangepakt en is het sowieso jaren geleden. Ik vraag me daarom af of een verspuitmachine wel een goed idee is, het klinkt bijna te mooi om waar te zijn (buiten het zeer goede afplakken van alles)?

Daarnaast zie ik op dit moment alleen maar witte latex voorbijkomen, terwijl ik ook graag één wand per kamer (in totaal vier) in een andere kleur wil hebben. Is verspuitbare verf in andere kleuren te verkrijgen?

Daarnaast zou ik mijn vensterbanken (ik heb erg veel ramen, 8 in de woonkamer al) in dezelfde kleur willen schilderen. Ik denk dat ik hiervoor op het hout zijdeglans wil gebruiken, kan dit ook met een verfspuitmachine?

Wat de vensterbanken betreft zal ik moeten schuren, waar ik ook nog een schuurmachine voor aan moet schaffen (ik heb vrij weinig gereedschap). Kunnen jullie daarin nog een bepaald model voor een beperkt budget aanraden?

De muren zal ik nog egaal moeten maken, her en der zitten nog boorgaten die geplamuurd zullen moeten worden. Is het daarna nog nodig om te schuren, of doe je dat niet met wanden? Overigens zijn de muren deels gips en deels beton (de draagmuren). Het lastige is dat ik diepe vensterbanken heb van circa 40 cm diepte, waarbij de eerste 20 cm beton is en de tweede 20 cm hout/gips (lastig te beoordelen). Daar zie ik nu ook bij elk raam een flinke naad lopen. Werk je dat ook weg met plamuur of doe je dat anders? En als laatste over het opvullen/gladstrijken: buiten de gaten, hoe werk je diepe krassen of groeven weg, ook gewoon plamuren?

Als het nodig is kan ik bepaalde situaties wel foto's maken om e.e.a. te verduidelijken.

Het zijn nogal wat vragen, ik verwacht dan ook niet gelijk op alles antwoord, maar ik hoop dat jullie mij op weg kunnen helpen om deze klus zo goed mogelijk aan te pakken.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Een bepaald model schuurmachine voor een beperkt budget zijn uw eigen handen. U kunt bij elke bouwmarkt vanaf een paar tientjes een schuurmachine kopen maar verwacht daar niet veel van.

Spuiten vereist ervaring- en u schildert heel weinig - en dergelijke spuitapparaten zijn leuk voor een kleine wandjes maar er een plafond mee spuiten is niet echt een feest. Afplakken van vloeren, ramen en deuren ook niet als het en ingerichte ruimte is.

Houtwerk kunt u ook met en spuit bewerken maar ook hier geldt dat alle spuitappaaratuur naar z'n geld is.

U kunt elke gewenste kleur muurverf verkrijgen, dat verdunnen met water en dan heeft u verspuitbare muurverf. 5 a 10 % verdunnen is gebruikelijk.

Als u het toch gaat proberen: probeer de spuit dan eerst op een paar grote stukken karton, zwaai niet met de armen in een boog maar blijft parallel aan het oppervlak ca. 25 a 30 cm daarvandaan. Als u muren gaat spuiten hou dan voldoende verf bij de hand want uw spuitbeker is zo leeg.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu