Vers gebeitst eiken ontvetten

Nielsbet

  • #1
Hallo,

Ik heb een salontafel van onbehandeld, massief Eiken gekocht.

Ik heb de tafel 3 keer gebeitst met een acrylbeits en daarna een hele lichte grey wash gegeven met (acryl)grondverf.
Bij die grey wash ben ik flink aan het boenen geweest met doeken en een sponsje om een lichte waas te creëren.

Ik vertrouw het oppervlak nu niet meer qua "vetvrij" en wil het eerst nog eens ontvetten voordat ik het af ga lakken met parketlak.

Kan iemand mij vertellen waarmee ik het oppervlak het beste kan ontvetten zonder het gebeitste oppervlak aan te tasten?

Alvast bedankt voor jullie tips

Niels
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Biologische verfreiniger Universol.
 

Nielsbet

  • #3
Bedankt voor de tip.

Die Universol is wel heel gortig geprijsd voor de af en toe amateur.

Maar ik bedacht me door jouw tip dat ik nog een fles verf(hecht)reiniger op basis van zeep van een andere fabrikant heb staan.

Daarmee ging het ontvetten prima, geen enkele verkleuring in mijn sopje.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Meent u dat nou :shock:

1 liter verdund 1:4 Heeft u 40 liter biologisch afbreekbare verfreiniger die 4 x beter ontvet dan ammoniakwater...dat maakt u volgens mij in 40 jaar nog niet op...
 

Nielsbet

  • #5
Volgens de fabrikant is de verdunning 1:100 dus dat geeft zelfs 100 liter.
18 euro betalen voor een fles die ik over vele jaren weer driekwart vol weg gooi is zonde.

De veel goedkopere verfhechtreiniger van HG die ik gebruikt heb heeft zijn werk prima gedaan zonder (zichtbaar) iets van de beits weg te nemen. Precies wat ik wou.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Dat is dan voor 2,5 liter. Als u goed shopt koopt u in voor 7,98 per liter.
Kunt u nagaan. 100 liter maar liefst! Heeft u echter wat zwaardere vervuiling dan kunt u toch maar beter 1:4 gebruiken.

Deze "allesreiniger" is multifunctioneel voor alles geschikt wat schoongemaakt moet worden, onze praktijkervaring zelfs glas, dus niet alleen verfoppervlakken.

Goed dat u tevreden bent met het door u gebruikte product.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu