Verloop EN417 gasaansluiting

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #1
Ik wil mijn onkruidbrander aansluiten op een normale gasfles. De aansluiting op de brander is van het type EN417.

Wie weet waar ik een verloop van EN417 naar iets anders kan vinden? De enige verloopstukken die ik tegenkomt zijn van x naar EN417 en dat is dus precies verkeerd om.
 

Poster

  • #2
Hallo

Kan er op de brander geen slangtule gedraaid worden, en dan met een slang naar de fles, via een reduceerventiel.

Grt.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Inderdaad, dat gaat niet. Daar is het EN417 verloopje voor nodig. De maat hiervan is 7/16" buiendraad en ik kan die nergens vinden.
 

Poster

  • #4
Google eens op:

Freon verloopnippel 1/2"r naar 7/16" unf buitendraad.

Grt.
 

Poster

  • #5
De volgorde wordt dan:

Vanaf de brander sok/verloop/slangtule b.v.

U heeft een PB met een koop pagina.


Grt.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #6
Bedankt voor je reactie. Wie kan mij alleen nog helpen aan wat voor soort schroefdraad het is?

Ik heb op internet bij een webshop van de gasflesjes gelezen dat het 0,9 mm was. Heeft dit getal inderdaad met de draad te maken of met iets anders?
 

Poster

  • #7
Welke draad bedoelt u ?

Vanaf de brander kunt u rechstreeks naar de fles met een slang.

Gt.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #8
De verloopfitting die in de onkruidbrander geschroefd wordt heeft een bepaald type schroefdraad nodig. Het is fijner dan van een standaard bout bijvoorbeeld.

PS: na nog meer Googlezoekwerk weet ik nu dat de fitting ook "Lindal B188" heet en een UNEF draad heeft van 28 TPI (turns per inch).

Zou dit dus wat zijn? https://www.gasprofi.de/bogapro-adapterset-fuer-kartuschengeraete/a-1053/
PS: kan deze gasslang zo op een campinggasfles? Of is er nog een druk reduceerventiel nodig?
 

Poster

  • #9
Dit zou kunnen, maar u heeft altijd een reduceerventiel nodig.


Grt.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #10
Ok, die ga ik dan bij de lokale installatiegroothandel halen.
 

Poster

  • #11
Weet u al hoe u dit aan de brander gaat koppelen ?

Grt.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #12
Daar is deze slang toch juist voor? De fitting met 7/16 UNEF koppeling gaat op de brander (want dit is dezelfde aansluiting als die op de kleine gasflesjes zit) en de andere kant van de slang gaat op het reduceerventiel en dat gaat weer op de gasfles.
 

Poster

  • #13
Ok, neem de brander mee naar de winkel want de koppeling op de slang met binnendraad is een linkse draad.


Grt.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #14
Ok, desnoods moet daar dan ook een verloopfitting op, maar die zijn volgens mij makkelijker te vinden dan die voor de aansluiting op de onkruidbrander.

Ik was toch al van plan om de brander met deze slang mee te nemen naar de winkel met de vraag om alles gasdicht voor me aan te sluiten op de gasfles. Ik kom namelijk niet uit een campeerfamilie en ik kook op inductie, haha.

Gelukkig zijn ze bij de groothandel heel klantvriendelijk en helpen ze ook gewoon de particulier aan (speciale) onderdelen.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #15
Anders knip ik de andere aansluiting van de slang af en kan deze met een standaard slangaansluiting op het reduceerventiel aangesloten worden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Plaats even een foto van de brander en merk en type.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #17


Merk aidnakS (lees van rechts naar links).
 

Poster

  • #18
Als u op de site van "anders om lezen" 👍👍 kijkt, (hoe kom je erop) ziet u complete slangensets voor op een grote gasfles.

De afbeelding staat erbij.


Grt.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #19
Het kan komen doordat ik die site via een mobiel apparaat bekijk, maar ik kan de slangetje niet terugvinden hoor. Zou u mij de link via een on kunnen geven?
 

Poster

  • #20
Ja, klopt, u heeft gelijk.

Deze heeft een achter aansluiting, en u een zij bus aansluiting.

Dan vervalt u toch in de verloop nippels, zit niets anders op.

Of als u de 7/16" nippel heeft, kan u daar een slangtule op/in laten lassen/solderen, een simpel klusje, en bent u eigenlijk eenvoudig klaar.

Of deze in de verkoop, en die andere kopen.

Kan ook nog.

Grt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu