Verlaagd plafond in keuken

Jochem81

  • #1
Ik wil boven het werkblad in de keuken een verlaagd plafond maken met inbouwspots en indirect led licht. Ik wil hierbij een zwevend effect creëren zoals op de onderstaande afbeelding.

Nu vraag ik me af of ik het plafond het beste kan maken met MDF platen of met gips?
Bij gips zou ik het moeten laten stuccen om het geheel mooi strak te krijgen, maar bij MDF zit je volgens mij weer met de afwerking van de naden en schroeven. Wat zouden jullie adviseren?

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik denk dat 12mm multiplex beter is. MDF gaat doorhangen.

Je kan het uitvoeren met de naden op strategische plekken. Dan vallen ze niet op. Een beetje afschuinen en vooral niet proberen weg te plamuren.

Als je het zoveel mogelijk prefab maakt, kan je langs de binnenkant schroeven/lijmen. Dan heb je geen of nauwelijks schroefgaten weg te werken.

 

Jochem81

  • #3
En hoe kan ik dit het beste aan het bestaande plafond bevestigen zonder vanaf de buitenkant te schroeven?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Bijvoorbeeld met plafondhangers. Schroeven kan uiteraard ook, maar dan heb je meer te plamuren.

 

Jochem81

  • #5
Beetje stomme vraag misschien.... Maar hoe bevestig ik zo'n anker? Ik kan me voorstellen dat je een deel in het betonnen plafond schroeft, maar hoe hang ik hier vervolgens het verlaagde deel aan?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Bijvoorbeeld met een keilbout in het plafond en een schroefoog in de koof.

 

Jochem81

  • #7
En dat kleine stalen 'wigje' kan dat dragen? Het ziet er op de foto namelijk vrij fragiel uit ;)

En krijg je dan niet dat het plafond kan bewegen en je de randen dus niet netjes strak kan afwerken? Dit omdat het plafond voor een groot deel ook tegen de achterwand komt.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Dat wigje is hiervoor bedoeld :wink:

Goed punt van de naad tegen de achterwand. Als je deze los laat, is dat op zich geen probleem.

Maar er zijn ook andere methodes hoor, dit was even de makkelijkste die ik kon verzinnen om geen schroefgaten te krijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu