Verf welke oneffenheden zoveel mogelijk "glad" maa

DIELOF

  • #1
Ik ben nu bezig met de zolder opknappen.
Er zitten diverse lagen behang op de wanden. Losse gedeeltes heb ik er afgetrokken. Daaronder zie ik met name gipsplaten; allerlei soorten en maten van diverse vorige bewoners. Ook kwam ik veel spijkergaatjes, e.d. tegen. Het is geen huiskamer; in dat geval had ik er alles afgestoomd en het opnieuw laten stukadoren. Nu is mijn plan om alle loszittende stukjes behang eraf te halen. Vervolgens verven over het vastzittende behang en (daar waar geen behang meer zit) gips.
Kan iemand mij een advies geven welk soort verf te gebruiken. Hier en daar zie je overgangen van de diverse lagen behang en overgang van behang naar gipsplaat. Het hoeft dus niet superglad te worden, maar wel zo mooi mogelijk. Ik wil het namelijk gaan gebruiken als logeerkamer. Natuurlijk plamuur ik wél alle gaatjes e.d..

Alvast bedankt voor jullie advies, Hanneke
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Nou volgens mij wordt dat helemaal niks.
Een behanglaagdikte (of 3 lagen) egaliseren met gips zal niet lukken. Bovendien krijg je totaal verschillende oppervlakten waarop de verf anders toont.
Toch maar alles afstomen of een nieuwe laag behang er over, dat wordt nu ook niet vlak meer door de weggehaalde stukken maar dan heb je tenminste 1 oppervlak.
 

DIELOF

  • #3
Bedankt voor je reactie.
Toch even voor de duidelijkheid:
Ik wil alleen verven en niet ook gipsen. Het verf komt dan op het achtergebleven behang en op gipsplaatgedeeltes waar ik loszittend behang van heb afgetrokken.
Ik zie uit naar meer reacties. Het is namelijk niet een klein kamertje maar de hele zolder. Dus een flinke oppervlakte met allemaal schuine wanden vanwege het dak erboven. Opnieuw behangen e.d. is dus een enorme klus.
Is er geen "dikke", egaliserende structuurverf voor te gebruiken?? Nogmaals het hoeft niet superstrak!
Ik zie uit naar reacties!! Hanneke
 

Fiesiekus

  • #4
Hoe ziet het er nu uit? Met latexen haal je die oneffenheden niet weg; alleen de kleurverschillen en daar zul je ook een aantal latexlagen voor moeten aanbrengen, met het risico dat het behang los gaat laten.

Dat is het gemier met behangen op gipsplaat: je verknalt de ondergrond, helaas.

En als je een (oppervlak-)egaliserende muurverf weet uit te vinden: houd ik me aanbevolen en wordt jij miljonair!
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
U kunt onverdunde kwartshoudende structuurverf ( grof ) gebruiken.

Wees niet enthousiast over het resultaat. U kunt voorstrijken met verdunde goedkope muurverf / behangplaksel om de ongelijkmatige zuiging op te heffen, en daarna met een VACHTROLLER in dit geval de structuurkwarts opbrengen.

Esthetisch gezien kunt u beter de gipsplaten vervangen door nieuwe exemplaren, en deze met een goede kwaliteit muurverf afwerken.
 

Chathanky

  • #6
Behang afstomen van een gipsplaat is al ondoenlijk, je trekt de papierlaag van de gipsplaat er ook af wat de sterkte van de plaat vermindert.

De platen verwijderen en vernieuwen geeft het mooiste resultaat.
Oplappen kan maar dit kost veel meer werk dan vernieuwen. En of je dan achteraf echt tevreden bent met het resultaat?

Ik zelf zou de platen vervangen en zoals Kees de schilder aangaf afwerken met een goede muurverf, maar goed dat is mijn mening.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu