Verf op waterbasis . 4 jaar geleden herschilderde deur

Paul Siemons

  • #1
Probleemstelling: een 4 jaar geleden herschilderde deur begint, als je er lichtjes met je vingernagel overgaat, haar verf te "lossen".
Je zou het kunnen vergelijken als je met je nagel over een stuk bordkrijt gaat en het krijtpoeder onder je vingernagel zit.
Blijkt volgens de eigenaar indertijd door een prof.vakman te zijn uitgevoerd (is ondertussen overleden).
Een vermoeden bestond dat er kwalitatief slechte verf was gebruikt die over de vroegere laklaag was gezet, of geen primer gezet of laklaag niet of slecht ontvet of niet opgeschuurd,etc.
Het rare was dat die verf gewoon te verwijderen was met een groen pannensponsje, dus van enige hechting op de ondergrond was niet veel sprake.
Wat me ook opviel was dat de verf echt nergens op de gehele deur goed hechtte; oké ze was misschien niet goed voorbereid indertijd maar och, maar op de hele deur en omlijsting geen enkel plekje dat goed hechtte?
Er waren nog vier andere deuren te herschilderen die toen niet gedaan waren en nog in de oudere verflaag staan.
Oppervlakte van die deuren was vrij goed, hier en daar wat opgeschuurd, met ammoniak en dan nog eens met gedistilleerd water afgewassen (op aanraden van de verkoper van verf die erop moest komen, primer was niet nodig )
En we gaan aan de slag met een verf op waterbasis (heb ze bij mij thuis ook gebruikt een aantal jaar geleden zonder oppervlak op te schuren,ook geen primer)
en wat blijkt de dag daarop: je kan die laag er ook met je vingernagel afschrapen en hecht werkelijk nergens!
Wat doe ik hier verkeerd?
Ik heb sterk het vermoeden dat er iets niet koosjer is met de verf die vroeger gebruikt is om die deuren en omlijstingen te lakken.
De (inmiddels overleden) echtgenoot van de dame met de deuren in kwestie had een funktie in een scheepsherstellingsbedrijf en liet al eens klusjes in zijn huis doen door werknemers van zijn bedrijf met uiteraard ook met de materialen die daar beschikbaar waren.
Mogelijk of niet?


Mvg,

P.Siemons
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #2
Eerst eens goed afsoppen met warm sopje
Vervolgens schuren. ontvetten, gronden en afschilderen

ps. je moet verf even de tijd geven om goed hard te worden zeker als het wat kouder is.
Eerst een weekje wachten voordat je je nagel er overheen haalt
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
Ik zou toch beginnen met ontvetten.
 

Kloek77

  • #4
Paul Siemons schreef:
had een funktie in een scheepsherstellingsbedrijf en liet al eens klusjes in zijn huis doen door werknemers van zijn bedrijf met uiteraard ook met de materialen die daar beschikbaar waren.
Tsja, misschien zit er wel hammerite op de deuren :mrgreen:
Als het met acryl niet gaat zou ik het eerst eens met alkydverf proberen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #5
De richtlijnen zijn al sinds de Romeinen onveranderd:

Slecht hechtende ( doe de ruitjesproef ) lagen verwijderen.
Over alkyd laklagen eerst een watergedragen HECHT-primer zetten alvorens met watregedragen verf af te lakken. Ondergrond eerst goed ontvetten en schuren.

Doet u dit niet, dan ontstaan er onthechtingsproblemen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu