Verf op waterbasis over verf op terpetine basis

Koos

  • #1
Geachte klussers.

Kun je met verf op waterbasis over verf op terpetine basis heen schilderen?
Na eerst geschuurd te hebben.
Wachtend op antwoord, alvast bedankt.

Gr.Co
 

Dingena

  • #2
Ja hoor dit is mogelijk (andersom niet). Eerst ontvetten, dan schuren en dan lakken.
 

EdP

  • #3
Misschien is het handig om voor jezelf (of een volgende bewoner) te noteren op welke plekken verf op waterbasis is toegepast. Zo weet je na jaren nog waar je welke verf kunt aanbrengen en welke niet.
 

Koos

  • #4
O.K. bedankt voor jullie hulp.

Gr.Co
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #5
Binnen kan je gerust solvent-over watergedragen zetten.
 

Dingena

  • #6
Ik spreek je niet graag tegen dat weet je, maar n.a.v. de dagelijkse problemen die wij tegen komen i.c.m. de ervaring en de wetenschap dat de hechting van verven 'achteruit' gaat (de ondergrond wordt steeds kritischer voor het eindresultaat). Vroeger kon je, bij wijze van, raak smeren. Tegenwoordig mogen bepaalde stoffen die dat mogelijk maken steeds minder of niet meer gebruikt worden (milieu). Daardoor is de ondergrond een kritisch gedeelte geworden, meer dan dat dat 30 jaar geleden was..

Hierdoor is het af te raden alkyd over acryl te zetten. Ik neem in ieder geval geenszins het risico door het wel te adviseren.. simpel tussenlaagje en je kan maar raak smeren. Buiten is deze tussenlaag ook tegengevallen en heeft zo zijn problemen veroorzaakt dat de 'grote' jongens hier op terug zijn gekomen en wordt door ons derhalve niet meer geadviseerd of gebruikt bij klanten.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #7
En ik spreek je zeker NIET graag tegen :lol: , maar het is geenszins de bedoeling om lukraak te smeren, dit lijkt mij evident. De toestand van de onderliggende laag heeft er zeker veel mee te maken en ze moet met de grootste zorg worden voorbereid.

Maar je weet zeker even goed als ik dat er met de watergedragen verven als heel wat knoeiwerk is geleverd door amateurs en zelfs vakmensen, en de schilder na enige tijd hier een oplossing dient te bieden. Vaak kunnen we er niet onderuit om toch nog een solventgedragen versie over een acryl te zetten, om het geheel wat "aantrekkelijker" en stabieler te maken. Tot nu toe, voor wat mij betreft, zonder problemen en met succes.

Nu zou ik ook aan niet-schilders aanraden , vanuit de winkel dan, om met een WB versie verder te werken, of beter nog, als het om binnenwerken gaat, ALTIJD WB (zie ARBO), zelfs bij nieuw schilderwerk

Maar schilders moeten zoals ik reeds eerder zei, dikwijls onmogelijke opdrachten uitvoeren om de klant tevreden te stellen en toch kwaliteit aan te bieden waarvoor ze betalen. En dat lukt helaas (nog) niet altijd met de WB's.
 

Dingena

  • #8
Zo zie je maar weer, dat er verschillende ervaringen kunnen zijn.
Deze combi is bij ons ook wel eens een keer goed gegaan, maar we hebben meer ervaring met niet als met wel goed. En aangezien ik liever voor zekerheid ga..kies ik hiervoor.

Elke schilder weet dat er aan WB geen eer te behalen valt...maar ja arbo gaat voor.. er ontstaan hier in NL veel eenmanszaken zodat er toch op die manier doorgewerkt kan worden. Arbo regels gelden namelijk alleen voor personeel wat je in dienst hebt. Als eigen baas of een constructie waardoor personeel eigen baas lijkt wordt dit nu al veel omzeilt..

Wij adviseren particulieren geenzins perse WB, dit omdat onderzoeken hebben aangetoond dat iemand van een paar keer per jaar een beetje klussen geen last zal ondervinden, niet meer dan de last die je kan krijgen als je af en toe eens mee rookt. Rokers lopen bv meer risico op gezondheidsklachten dan iemand die doe het zelft met terpetine gedragen verven. Dus als je dit alles relativeert vinden wij dat wij naast de gevaren van terpetine gedragen verven ook de voordelen nog mogen aangeven aan particulieren.

Zo moet ik altijd lachen om mensen die in de winkel vragen om WB verf omdat dat beter is voor de kinderen, maar deze mensen roken dan wel volop waar de kinderen bij zijn. In de huidige maatschappij relativeren een hoop mensen niet meer en worden sommige zaken meer op geblazen dan dat zou moeten.

Het zal in de toekomst dan ook wachten zijn op een WB verf waar we allemaal van kunnen zeggen: he,he..eindelijk,... het is gelukt... :wink:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Ik zal jullie zeker niet tegenspreken maar ik heb het gevoel dat het off topic is/gaat worden en jullie je tot nu toe perfecte relatie op het spel gaan zetten. :wink:

Groet, Jan.
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #10
Een perfecte relatie op het spel zetten? Maar neen toch, dit is gewoon gezond discuteren. Elk koppel moet dat kunnen, anders gaat de relatie stuk! :lol:
 

Dingena

  • #11
Inderdaad! Jan maak je niet druk hoor dat gebeurt niet. :wink:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu