Verf op terpentine basis binnen

Hobbybob100

  • #1
Ik heb onlangs de houten vloer van de babykamer geverfd. De verf is op terpentinebasis (beetje spijt van). Het stinkt behoorlijk. Over 2.5 maand is de kleine uitgerekend. Ik hoop dat de vloer dan helemaal is uitgedampt omdat die dampen niet gezond zijn. Ik las dat terpentineverf langzamer droogt dan verf of waterbasis. Heeft er iemand ervaring met binnenshuis verven met terpentineverf en droogtijden (->geen stank meer)?
 

Hobbybob100

  • #2
Anybody?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
De geur zou na een paar dagen vrijwel verdwenen moeten zijn.
Kan je de boel niet flink ventileren?

Hoeveel lagen heb je aangebracht?
Was de eerste laag voldoende uitgehard voordat je de eventuele tweede laag aanbracht?
Heb je extra verdund met terpetine?
 

Hobbybob100

  • #4
Ik heb maar 1 laag aangebracht (niet zuinig geweest). Volgens de pot hoefde het niet verdund te worden. We ventileren 's nachts met een raam in de bewuste kamer open en de deur dicht en overdag (als we niet thuis zijn)
met het raam, de deur en een raam aan de andere kant van het huis open zodat het echt kan doortochten. Het ruikt nog steeds, al is het wel minder dan op de eerste dag.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Het zou aan de laagdikte kunnen liggen.
Een dunne laag zal eerder de oplosmiddelen kwijt zijn dan een dikke laag.

Blijven ventileren, dan zal het tegen de tijd dat de kleine er is vast over zijn.

Misschien dat de verf deskundigen hier nog tips hebben, maar ja het is vakantieperiode dus nog even geduld hebben.

O ja, zet wat bakjes met azijn neer dat neemt de lucht ook weg.
 

Hobbybob100

  • #6
De tip met azijn had ik ook ergens gelezen maar het lijkt me dat de hoeveelheid damp dan niet minder wordt maar dat je het alleen minder ruikt vanwege een andere overheersende geur (dus een beetje je jezelf voor de gek houden). In ieder geval blijf ik ventileren, hopelijk blijft het nog een beetje warm de komende tijd.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Nee hoor, het is niet een kwestie van een nog sterkere geur voor de andere geur.
Hoe het werkt weet ik niet maar de azijn verdrijft de geur (of neemt het op) probeer het maar. Een fles schoonmaakazijn kost een paar dubbeltjes. Dus daar hoef je het niet voor te laten.
 

Hobbybob100

  • #8
Dus de azijn voert de terpentinedamp sneller af door het raam of het azijn neemt de terpentinedamp in zich op (die damp moet ergens blijven)? Ik wil het wel proberen, maar het lijkt me gewoon sterk.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #9
De terpentine is allang verdampt. Was dit niet het geval dan zou de verf nog nat zijn.
Wat u ruikt zal de dampen die in wanden en aan plafond gaan zitten tijdens en direct na verwerking van de verf.

De lucht kan tot ca. 1 a 2 weken aanwezig blijven maar is dan echt wel verdwenen. Alle middeltjes uit grootmoeders doos ten spijt: ventileren is de enige goede methode; Openzetten dus en indien mogelijk goed door laten waaien.

En binnenshuis kunt u inderdaad het beste watergedragen verf gebruiiken.
 

Hobbybob100

  • #10
Ventileren lijkt me ook het enige wat helpt. Eventueel de kamer nog verwarmen om het uitdampen te versnellen.

Zijn er afgezien van de terpentinedamp nog andere redenen om voor watergedragen water te kiezen voor binnen?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #11
Kees de schilder schreef:
Alle middeltjes uit grootmoeders doos ten spijt: ventileren is de enige goede methode; Openzetten dus en indien mogelijk goed door laten waaien.
Je hebt middeltjes uit de oude doos en uit grootmoeders tijd.
Ik denk dat het van een middeltje uit grootmoeders doos inderdaad niet lekkerder gaat ruiken :lol:
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #12
Geen stankoverlast, snelle droging dus meerdere lagen per dag mogelijk, eenmaal doorgehard goede duurzaamheid en weinig tot geen (donker)vergeling.

:mrgreen:
 

Hobbybob100

  • #13
Wat u ruikt zal de dampen die in wanden en aan plafond gaan zitten tijdens en direct na verwerking van de verf.
Dus u zegt dat er dampen uit de verf op de vloer de wanden en het plafond intrekken? Als dit geen oplosmiddel is, wat zijn dat dan voor dampen? Overigens heb ik geen poreuze wanden en plafond dus dat bevreemdt me.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #14
Nee, dat zeg ik niet. Wat ik zeg: Tijdens en direct na verwerking van de verf. Dus als deze nog nat is.

Het feit dat u geen poreuze ondergronden hebt doet niet ter zake. Terpentinedamp is oliedamp en hecht overal aan.
 

Hobbybob100

  • #15
OK, dan begreep ik het verkeerd.
Dus het is terpentinedamp die tijdens het drogen van de vloerverf de wanden en het plafond intrekt. Dus stel dat ik zou voorkomen dat de terpentinedamp die wanden en plafonds in zou trekken tijdens het drogen (bijv. door het afplakken met plastic folie van die oppervlakken) en dan goed zou ventileren, zou ik veel korter last hebben van de stank?
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #16
Klopt, maar dat is wel heel veel werk. Vanwege VOS normen mag verf tegenwoordig niet meer dan 300 mg/l terpentine bevatten. Stankoverlast is hierdoor al veel beperkter dan voor 2005.
Als u binnen gaat schilderen met deze verf moet u nog steeds voor voldoende ventilatie zorgen.
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #17
Mijn ervaring is dat het ook sterk van de verf afhangt.
Goedkope verf van een wazig merk blijf je meest een stuk langer ruiken.

De kamer een keer grondig schoonmaken
(met een sopje voor de delen die daar tegen kunnen)
Heeft meestal ook een positief effect op de dampen

Zelf ben ik een jaar of 5 geleden overgegaan op waterverdragen verf voor binnen je moet het iets anders verwerken maar als het er op zit voldoet het prima
(De huidige profesionele buitenverf op terpentine basis moet je overigens niet binnen gebruiken daar verkleurd die verf erg snel)
 

Hobbybob100

  • #18
Ik heb verf met VOS 300 mg/l (simga s2u). Stank wordt (1 week later) langzaam minder maar is zeker nog niet weg. Ben benieuwd hoe het met die verkleuring zal gaan (kamer is wel op zonkant).
Overigens heb ik nog eens geroken en heb ik de indruk dat de lucht toch meer uit de vloer komt dan van de muren.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #19
Dat lijkt mij logisch als u de vloer hebt gedaan. U moet geduld hebben.

Ik heb mijn kast met 2k-watergedragen lak gespoten. Dat blijf je toch nog enige weken ruiken, zeker wanneer je in de buurt van de kast komt, terwijl de onderdelen in de werkplaats zijn gespoten en daar volgens voorschrift 48 uur zijn gedroogd.

Als u een lichte kleur hebt gebruikt zit de verkleuring er nu al in ook al valt het niet op. Zet maar een streek uit dezelfde pot op naast wat u al gedaan hebt. U ziet dan wit en geel. De volgende dag is dat wit ook vergeeld.

Overigens heeft dat weinig met de zon te maken: donkervergeling is veel krachtiger.
 

Hobbybob100

  • #20
Dat lijkt mij ook logisch. Maar ik had van u begrepen dat de vloer de terpentinedamp al snel kwijtraakt en dat dat dan op de wanden neerslaat en dat je dat dan nog een tijd ruikt. Waarschijnlijk slaat de damp vooral ook op de vloer terug? Of dampt er toch nog steeds iets uit de verflaag op de vloer?

Ik had ergens gelezen dat de vergeling sterker is bij gebrek aan zonlicht, maar wellicht is dat een fabeltje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu