Verbrand stopcontact vervangen voor trekschakelaar?

Jsinasa

  • #1
Wasmachine en droger staan in de badkamer. Is grote badkamer, stopcontact is meer dan 3m van douche en bad vandaan, maar de ruimte is best vochtig. Ze zitten allebei op aparte groep, en er zit een aardlekschakelaar achter. Nou is het stopcontact en stekker van de wasmachine zwartgeblakerd, er vonkt dus iets. Zo erg dat de stekker vervangen moest worden omdat de roetaanslag op de stekker kortsluiting naar aarde-pen veroorzaakte en de aardlek er uit sprong.

Het bijzondere is dat ditzelfde ook jaren geleden gebeurd is met een andere wasmachine op dezelfde plek, en ook het stopcontact is vervangen.

Nou was de wasmachinemonteur die de stekker verving zo aardig om een trekschakelaar te adviseren, omdat de kortsluiting door vocht komt. Ikzelf ben daar niet zo'n fan van. Het is volgens mij een ouderwetse oplossing, als ik google is trekschakelaar ook niet erg gebruikelijk als er een aardlek is? Maar vooral omdat die aansluiting boven in de ruimte moet, en de bedrading moet dan achter het plafond waar maar een paar centimeter ruimte zit, en er zit isolatie tussen. Ook geen veilige oplossing denk ik.

De trekschakelaar kan natuurlijk ook wel op de plek van het stopcontact (1m hoog) want de reden van het monteren tegen plafond is risico op spatwater lijkt mij, en dat is daar niet vanwege de afstand tot douche. Maar toen bedacht ik, dan heb je nog steeds het hoge vermogen op de bestaande bedrading, zou dat niet het hele probleem zijn? Bedrading zit nu idd wat los in de wcd, maar dat komt ook door de verkoling. En andersom...

Kortom:
-wat denken andere experts, is trekschakelaar oplossing?
-Zou oude bedrading vervangen helpen en er toch weer een nieuw stopcontact monteren?
-En heeft het dan nog nut qua vocht om er een buiten-wcd oid op te monteren ivm vocht?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het zelde gehad. Volgens mij, zo niet dan lees ik het wel. Als een stekker jaren in een stopcontact zit krijgen de stekkerpennen een overgansweerstand. Die weerstand kan groot worden dat de pennen warm tot te heet kunnen worden. Op den duur krijg je wat je nu ziet.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
En voor een vaste opstelling kies je een vaste verbinding.
Dus een wasmachine / droger trekschakelaar is de juiste oplossing.
Niet een meter boven de grond maar aan het plafond.
Ik denk dat je even een installateur moet laten komen om het in orde te laten maken.
 

Jsinasa

  • #4
Vaste opstelling > vaste verbinding snap ik niet zo goed, is erg kort door de bocht. Er zit toch niet voor niets een stekker aan? En zo vast is de opstelling niet, heb nog een aanbouw waar ik ook wasmachine groep heb laten plaatsen, wil graag de mogelijkheid hebben daar in de toekomst naar te verplaatsen.

Dus is het enigszins te voorkomen wil ik liever stopcontact behouden. Ik wil graag meningen, zijn de vonken te voorkomen door ander stopcontact of bedrading, of komt het echt door vochtige ruimte?
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Lees ook even dit topic, daar wordt de oorzaak goed beschreven.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu