Verbouwing welke kabel naar keuken

Trabbit

  • #1
Ik ben bezig met een vakantiehuis in Zweden te verbouwen. Er komt uiteindelijk een oven en een keramische kookplaat in van Ikea (apparatuur daar is 240v). Op dit moment is het een gecombineerd fornuis oven op 380v (gezekerd met 3 stoppen) aangesloten met een perilex stekker.

In het huis is er geen aardlek, maar wordt de aarde gekoppeld aan de nul in de stoppenkast (zal daar wel normaal zijn?).

Gezien alles gestript is, maakt het niet uit wat er van de stoppenkast naar de keuken moet komen qua bedrading. De bedrading komt in het plafond te liggen (dubbele houten vloer met balken ertussen) Als de keuken en verbouwing klaar is zal ik de boel laten aansluiten door een elektricien.

Ik zat aan de volgende kabels te denken:

Oven zit rond de 240v/13 Ampère:
In een 16mm pvc buis 3 draden
1x 2,5 mm² blauw
1x 2,5 mm² bruin
1x 2,5 mm² groen/geel

Kookplaat zit rond de 7100 watt dus 240v/ 2x16amp:
In een 19mm buis 5 draden
1x 2,5 mm² Zwart
1x 2,5 mm² Bruin
1x 2,5 mm² Blauw
1x 2,5 mm² Oranje
1x 2,5 mm² Groen/geel

De kleur draden zwart (2,5 mm²) en oranje kan ik nergens vinden iemand een suggestie? Is het ook toegestaan om voor een 5 aderige(2,5 mm²) YMvK kabel te kiezen (bedrading komt tussen de houtenvloeren in).

Vragen:
1. Voldoen de draden die ik leg aan de gestelde eisen.
2. Is het handig meer neer te leggen voor de toekomst.
3. Als een YMvK kabel niet is toegestaan waar vind ik draden in de kleur oranje en zwart?

Alvast bedankt voor de antwoorden.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #2
De kans dat iemand hier bekend is met de normen in Zweden is gering. Als je toch het aansluiten uitbesteed, dan zou ik vooraf al contact opnemen met een elektricien. Die kan je precies vertellen welke draden of kabels je moet trekken.
Laat hem ook meteen kijken naar die doorverbinding van nul en aarde. Dat was vroeger wel gebruikelijk, maar het is ten zeerste aan te raden om het te laten wijzigen. Bij een defect kan anders netspanning op de behuizing van elektrische apparaten komen te staan.
 

Trabbit

  • #3
Bedankt voor je reactie.

Het gaat om een vakantiewoning, dus het moet niet teveel kosten (hoop dat dit niet te gierig klinkt :oops:)

De manier waarop de boel geaard is verrast mij ook als Nederlander, maar schijnt vrij normaal te zijn hier. De buurman vertelde mij dat de rotsbodem niet erg betrouwbaar is voor een aardpen.

Indien je het interessant vindt:
Kabel naar hoofdkast die hangt buiten aan de paal 3x 25A, dan loopt er daaruit de kabel naar de kast die buiten aan het huis hangt hier zit de hoofdschakelaar ook hier wordt het op 3x 16A afgezekerd. Er komt dus geen nul binnen zoals in Nederland, maar een aarde. De nul wordt dus eigenlijk aan de aarde verbonden in de stoppenkast als ik het goed begrijp. Hoe het verder precies werkt weet ik niet.

Als ik er weer voor kies om een gecombineerd fornuis/oven te kiezen en dus niks in de stoppenkast te veranderen. Heb ik nog de volgende vragen:

1. Is het dan veilig om tussen de stoppenkast en de perilex inbouwdoos een 5x 2.5mm² YMvK kabel te leggen of is een 19mm pvc buis met 5 lossen draden veiliger? 2. Wanneer een YMvK kabel niet gevaarlijk is, is het dan aan te bevelen deze nog in een buis te leggen?
3. De Perilex aansluiting is afgezekerd met 3x10A dus ik neem aan dat er per draad niet meer dan 10A op komt te staan. Bij 380v houdt dit dus in dat het fornuis maximaal 11,4Kw mag zijn?

4. vraag die los staat van het hele verhaal. Wordt de stopzwaardte alleen bepaald door de grootte van de hoofdaansluiting en de aderdikte (warmteafvoer mogelijkheid) na de stop? Of zijn er meerdere factoren die meespelen?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Het nullen(aarde verbinden met de nul) is in NL. niet toegestaan.

In elke wijktrafo zit echter de aarde direct aan de nul.
Ook kennen wij TN-C/S stelsels, Terre Nul Cobinatie en seperaat stelsels.
Bij TN-C zijn nul en aarde dezelfde draad en heet deze PEN, in woningen word deze PEN gesplitst in een TN-S waarbij de aarde en de nul apart verder gaan in de woning.
Je vind dit vaak op zandgronden omdat een lage aarde daar moeilijk met een aardpen gaat, Of op rotsgrond omdat de geleiding dan te wensen overlaat of de pen niet diep genoeg kan.

1 beide mag.
2 in buis word strakker.
3 als je een 240 net hebt dan is de spanning geen 380v maar 415v en kom ik bij 10A op maximaal 7200W
4 De maxiale grote van de stop word bepaald door de aan te sluiten last.
Daaruit volgt een te verwachten stroom.
Uit de stroom komt een minimale draaddikte gecorrigeerd met wijze van aanleg,omgevingstemperatuur, en aantal belaste aders.
Vanuit de dikte leiding en zekering volgt dan een controle op kortsluitlengte waarbij ej dus controleerd of de zekering er bij een kortsluiting op het einde van de kabel wel knapt voordat er schade ontstaat aan de installatie.
 

Trabbit

  • #5
Dus als ik een fornuis zoek op krachtstroom (gezekerd 3x 10 A), kan ik maximaal 7200w erop zetten? Ik dacht dat je simpel kon zeggen 3x10A is 30 ampere x 380 (of 400v). Ik wil zelf niks veranderen en het zoveel mogelijk binnen de huidige situatie aanpassen. Vandaar dat ik graag wil weten wat ik er maximaal op kan zetten.


Ik ga binnenkort weer naar Zweden dan zal ik er nog is goed naar kijken en indien ik nog vragen heb, ze hier stellen.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Het is 3x10x240 of 10x415xSqr3
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #7
Als ik het goed lees, draait je kookplaat op maar twee fasen. Dan kom je op 2 x 230 V x 10 A = 4.600 W.
 

Trabbit

  • #8
Nee, ik ben nu in Zweden en heb het nog is goed bekeken.

Aansluiting bestaat uit 3 fase en een aarde draad. De nul is niet aangesloten. Het fornuis is 9790 watt (er staat op 380v 1~ / 3~) en is gezekerd met 3x10a stoppen. Is de aansluiting dan overbelast, kan het mij eigenlijk niet voorstellen het fornuis staat er al 25 jaar volgens de vorige bewoners en is aangesloten door een elektricien. Ik wil hem vervangen omdat je onder het koken voelt dat er stroom lekt trouwens anders had die mogen blijven.

Aansluiting:


Stoppen 3x 10a zijn die links onder elkaar:


Typeplaatje


Aansluitplaatje:
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #9
Dat zijn dan inderdaad 3 fasen en bij een netspanning van 240 V kom je dan op 7.200 W. Een krachtgroep voor een fornuis zouden we in Nederland met 16 A afzekeren. Het gaat desondanks goed, omdat je bijna nooit alle pitten op vol vermogen zet en omdat de zekeringen ook niet meteen springen als de stroomsterkte boven de 10 A komt, maar pas na een tijdje.

Dat "voelbaar lekken van stroom" zal wel eens samen kunnen hangen met dat nul en aarde door zijn verbonden. Grote kans dat je hetzelfde effect ook met een nieuw fornuis hebt.
 

Trabbit

  • #10
De nul is helemaal niet aangesloten en nergens doorverbonden(of dit moet in het fornuis gebeuren?). Bij mijn krachtstroom las apparaat weet ik dat de nul ook niet aangesloten mag zijn.

Ik,heb wat foto's toegevoegd in mijn vorige post.
Daar zie je bij het aansluitplaatje ook alleen de fasen en een aarde geen nul.
 

Tom345

Specialist Elektra
  • #11
Sorry, de foto's had ik over het hoofd gezien. Het aansluitschema is niet goed te lezen vanwege de reflectie van de flits, maar er lijkt inderdaad geen nulaansluiting zijn te voorzien. Een elektrisch fornuis zonder nul ben ik nog niet eerder tegengekomen.

Uit je eerdere posts had ik begrepen dat nul en aarde in de meterkast zijn doorverbonden.
 

Trabbit

  • #12
Betere foto, de lekstroom voel je alleen als het fornuis aanstaat. Als je de wasmachine aanraakt of de waterpomp voel je niks, lekstroom houd ik niet van...



Er komen vier draden binnen: Blauw, rood, zwart en grijs


Blauwe schijnt aarde die netwerkleverancier meelevert, is ook direct op de aarderij aangesloten:


Nulrij is op aarderij geschroefd


Hoop dat het zo duidelijker is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu