Ventilator aansluiten - Verlichting en ventilator

Mpenning

  • #1
Op het werk heb ik het volgende probleem:
Ik wil namelijk gelijk met de verlichting van 2 verschillende toiletten, een ventilator laten draaien!

Nu heb ik bij ene toilet al de schakelaar vervangen door middel van een dubbelpolige schakelaar, maar als ik die aan doe, dan gaat de verlichting ook branden in het andere toilet.

Moet ik nu daar ook een dubbelpolige schakelaar monteren?
of dezelfde schakelaar gebruiken en op een andere manier aansluiten?
Wie weet het antwoord?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik heb even een schemaatje gemaakt, zo zou het naar mijn idee moeten werken:


Inderdaad dus in beide ruimtes een dubbelpolige schakelaar!
 

Onno

  • #3
Krijg je dan geen probleem als je in beide toiletten het licht aandoet ? Dan krijgt de ventilator toch via twee draden stroom ?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Mits de toevoer van dezelfde bruine draad (dus vanaf dezelfde fase en groep) is gebeurd, is daar geen probleem mee. Heb je nu ook, met een enkelpolige schakelaar, gaat de stroom ook door beide schakelaars, alleen gaat nu de lamp mee aan.

Of de stroom nu via één of twee schakelaars die aan staan gaat, maakt geen verschil, zolang beide schakelaars op dezelfde groep aangesloten staan!

De ventilator krijgt écht niet meer spanning indien ie via twee draden stroom krijgt.
 

Mpenning

  • #5
Allemaal bedankt voor de snelle reactie!
Ik ga zo snel mogelijk een andere schakelaar kopen of bestellen.
Het is dezelfde groep, dus het moet geen probleem zijn.

Nogmaals bedankt!
 

Carin

  • #6
Hallo,

Waarom die dubbel polige schakelaar?
Kan je niet gewoon via je centraaldoos een las maken?

groetjes
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Beste Carin,

Natuurlijk kun je in een centraaldoos een las maken. Heb je dan in twee wc's een schakelaar, en je zet ze parallel, dan gaat het licht dus niet uit als de schakelaar in de andere wc aan is blijven staan.

Dat kun je verhelpen door een wisselschakeling (populair ook wel hotelschakeling genoemd) te maken, dan kun je de lamp in het ene toilet aan zetten en in het andere uit. En weet je wat zo'n leuk effect is dan: als jij op het ene toilet zit, en iemand anders doet het licht op het andere toilet uit, dan zit je in het donker.

Dus is bovenstaand idee van Mpenning om, indien er één centrale afzuiging is voor twee toiletten, maar elk toilet heeft zijn eigen lamp, dubbelpolige schakelaars te gebruiken, helemaal zo gek niet!

Groetjes,

Kees
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu