Ventilator aansluiten in oud huis

AbsoluteBeginner

  • #1
Ik heb afgelopen avond een mooie ventilator opgehangen in mijn slaapkamer m.b.v. een boorhamer en keilbouten, alleen heb ik deze niet goed aangesloten op het lichtnet en kreeg toen kortsluiting. Ik woon in een oud huis waar oude bedrading ligt: zwart, rood en groen. Deze groene draad is in de slaapkamer in elkaar gevlochten en heeft een kapje erop. Ik ging er per abuis vanuit dat deze aarde zou zijn, maar nu denk ik dat het weleens fase kan zijn. Zwart is denk ik de schakeldraad en rood de nuldraad. Op mijn ventilator heb ik L, N en aarde. Moet ik dan zwart verbinden met L, rood met N en aarde niet verbinden? Ik had L verbonden met zwart, N met rood en groen met aarde, maar dat ging niet goed.
 

Techno tim

  • #2
Het is precies zoals je vermoede de groene draad is Geen aarde maar de fase dus niet gebruiken.
 

@$T

  • #3
In oude installaties is de aarde grijs
 

BeeTeeWee

  • #4
Ik kan me de vergissing wel voorstellen, ik heb het ook aan den lijve mogen ervaren. Wie ooit bedacht heeft om groen (veilig) te kiezen voor de fase (230v)... :roll:

Goed dat het opgelost is.
 

AbsoluteBeginner

  • #5
Bedankt voor de confirmatie. Ik ga het proberen toe te passen.

@BeeTeeWee, groen als in de aarde dacht ik ja :D

Stommiteit, had beter moeten zoeken op internet, maar er is wel iets "positiefs" aan het licht ;) gekomen. Er deugt weinig aan de bedrading hier, aardlekschakelaar is niet aangesloten :roll: dus er komt een vakman langs a.s. maandag. Ik wacht wel even met aansluiten tot dan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu