Ventilatie boven douche?

TMPHF

  • #1
We zijn de badkamer grondig aan het verbouwen, dat wil zeggen, alles eruit en er weer opnieuw in. Nu ben ik bij de ventilatie en hoorde ik dat de afvoer, dus de ventilator, niet boven de douche mag omdat deze het vocht dan te snel afvoert.
Is dit zo? En waar moet de ventilator dan geplaatst? Ik heb in mijn relatief kleine badkamer rechts een bad, links een douche en daar tussen een badmeubel met daarboven een raampje met daartegenover een deur.
 

Kacheltje

  • #2
Het is juist wenselijk om het vocht zo snel en efficiënt mogelijk af te voeren Boven de douchgedeelte is juist een effectieve plek. Afvoeren van vervuilde lucht doe je zo dicht mogelijk bij de bron.
 

Roykes

  • #3
Het is zo dat in de nieuwbouw aan word gehouden (mits het mogelijk is) dat de afzuiging boven het putje zit. dit is volgens mij meer om estetische redenen maar goed. het is dus zaak zoals kacheltje zegt zo snel mogelijk het vocht (damp) uit de badkamer te halen.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #4
Tipje van huishoudelijke aard.

schakel de ventilator niet gelijktijdig met het licht in de badkamer, en wel om de volgende reden als je staat te douche trekt niet alleen de damp weg maar ook de warmte.

schakel deze met een tijdschakelaar na het douchen timmer inschakelen en het vocht is zo weg.

john
 

Kacheltje

  • #5
Bij een douche wordt de verse lucht normaal uit de woning onttrokken en niet van buiten, die is gewoonlijk niet zo koud in een modern verwarmd huis.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Helemaal geen ventilator die klere herrie van die badkamer ventilatortjes daar word je toch niet goed van.
In uiterste noodzaak een die je zelf na het douchen aan zet met een tijdschakelaar of een die de luchtvochtigheid in de gaten houd.

Gewoon na het douchen de badkamer deur een paar uur open laten staan. :wink:
 

Kacheltje

  • #7
Aangezien er ook een raampje zit in dit geval kun je in de warme maanden daar de voorkeur aan geven en de keuze laten vallen op een vochtsensor of een extra schakelaar om de fan uit te zetten indien gewenst, Zelf heb ik een apparte schakelaar en ook een doucheraampje, in de zomer gebruik ik ook het raampje en staat de fan uit.

Wgb:
Nooit gesneden met scheren en een beslagen spiegel? :mrgreen: :wink:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #8
Nee nooit, gewoon op een gegeven moment de deur van de badkamer openzetten. :wink:
Maar goed volgens de marketing manager van badkamerventilatortjes kunnen we niet zonder. :lol:
 

Geus

  • #9
Ventileren doe je om tijdens gebruik veel condens te voorkomen en de boel na gebruik te laten drogen. Als dat lukt met passieve ventilatie is dat natuurlijk mooi, maar het is wel afhankelijk van de situatie of je daar voldoende mogelijkheden voor hebt.

Zelf heb ik b.v. een badkamer die ik wel actief moet ventileren, omdat het anders gewoon te vochtig blijft. In het stookseizoen valt dat nog wel mee, maar daarbuiten met vochtig weer kan zonder hulp de douchevloer 24 u/d nat blijven. Eerst geprobeerd met die kleine gevallen, maar uiteindelijk een MV-unit op de vliering geplaatst. Dat bevalt beter.

@TS, misschien kan je het in eerste instantie zonder MV aanleggen, maar wel zo dat dat later makkelijk toe te voegen is? Eerst proberen met het raam en de deur, is dat onvoldoende dan toch een ventilator plaatsen. Bij het bepalen van de plaats van afzuiging, zorg je ervoor dat je een goede luchtstroom krijgt door de ruimte. Vaak wordt een hoek gekozen boven de douche in tegenovergestelde richting van de deur (luchtinlaat).
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #10
Wgb schreef:
een die de luchtvochtigheid in de gaten houd.
Dat zijn vrij prijzige dingen. Wat je ook kan doen is een bewegingsmelder nemen en deze richten op de douchehoek :mrgreen:

Ventilator instellen op een kwartier naloop en klaar.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #11
Deur open zetten in plaats van een ventilator? Waar gaat dat vocht dan naar toe? We krijgen hier blijkbaar nog niet genoeg vragen over vochtproblemen :?

Je complete huis moet geventileerd worden. Dit kan met natuurlijke aan- en afvoer (door kieren, roosters of ramen openzetten), maar meestal wordt voor een mechanische afvoer gekozen. Het is verplicht om vanuit de sanitaire ruimte direct naar buiten af te voeren (ook bij bestaande bouw).
 

Roykes

  • #12
@IJkenhout

vanuit een sanitaire ruimte meteen naar buiten afvoeren? ik denk dat dat niet klopt. (of ik snap je antwoord niet helemaal)

een sanitaire ruimte mag gewoon op het centrale afzuig systeem aangesloten worden.

maar het is zelfs zo dat als er een LBK (lucht behandeling kast) gebruikt word, de afzuig lucht gewoon gebruikt word, en langs de wisselaar stroomt om de eventueele warmte en vocht (dit laatste geld alleen bij een keramisch warmtewiel) te gebruiken zodat de verwarmings batterij kleiner kan zijn en er minder capaciteit in je bevochter gestopt kan worden.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #13
Met rechtstreeks naar buiten afvoeren wordt bedoeld dat de lucht niet door een andere kamer naar buiten mag gaan. Via een afvoerkanaal of ventilatiebox naar buiten is natuurlijk prima.
 

Kacheltje

  • #14
Als je kan garanderen dat er met een wtw of LBK geen lucht uit sanitaire ruimten terug komen in de aangevoerde lucht in andere ruimten is dat geen probleem.
In dit geval is er geen spraken van een lbk of wtw unit en dient de lucht zoals IJkenhout aangaf afgevoerd te worden. Rechtstreeks naar buiten dus.
 

Roykes

  • #15
@IJkenhout,

dan hàd ik je antwoord niet helemaal begrepen!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu