Ventilatie badkamer, waar te plaatsen.

Thrilly

  • #1
Wie o wie kan mij een paar tips geven? Heb al verschillende topics doorgelezen maar kan niet "sluitend" vinden wat beter is. De 1 heeft als mening direct boven de douche de andere juist wat verder weg.

Nu zit ik op het punt dat mijn plafond bijna dicht te maken en moet nu bepalen waar ik de afzuiging plaats.

Bijgevoegd een tekening van mijn badkamer.

Nu heb ik mijn inziens 2 opties.

Optie 1 is boven de douche. (daarna buis recht omhoog door mijn schuine dak.)

Optie 2 is hem plaatsen boven de wc. Het lijkt mij dat ik dan een betere trek krijg? Ik plaats in de deur in in de woning een roostertje (of opening onder de deur) voor het aanzuigen van lucht. Dus niet de gene die naar het dak terras gaat.

Optie 2 kan weer gemakkelijk 1 baksteen uit mijn muur halen en daar de afvoer via naar buiten laten lopen.

Wie heeft tips of ziet voor mij de beste optie?

Uiteraard kan ook optie 3 ?? wat 1 van jullie misschien aanbiedt qua waar te plaatsen?



 

Thrilly

  • #2
Niemand die mij verder kan helpen? :roll:
 

Kacheltje

  • #3
Er staat nog een recent draadje over geschreven, heb je daar je antwoorden niet uit kunnen halen?

Ik zou het boven de douche plaatsen, dat stond bij de andere vraag ook.
 

Thrilly

  • #4
Hoi Kacheltje,

Thanks, maar die had ik inderdaad ook gelezen met nog een stuk of 8 andere topics. Waarbij de 1 zegt direct er boven en de 2e zegt nee, moet een x afstand van je douche anders word het vrij snel koud oid.

Maar ik denk inderdaad te gaan voor de boven de douche oplossing.
 

Bernhard

  • #5
Thrilly,
Het idee om de lucht af te zuigen direct boven de douche heeft geen meerwaarde tov van een andere plek in de badkamer. Op een afstand van 10 tot 15cm van de afzuigopening is de luchtsnelheid tot bijna 0m/sec. gereduceerd.
Spot afzuiging bij zinkbaden gaat alleen met zeer hoge luchtsnelheden.
Als voorbeeld: je kan een kaars op afstand uitblazen maar van dichtbij kan je de kaars niet uitzuigen.
Je moet de afzuig van een badkamer baseren op een lange ventilatieperiode.
Vb installatie, maak in het plafond meerdere afzuigventielen met slangen naar een ventilator. Gebruik een ventilator met groot vermogen met laag of middenstand. Je hebt dan minder geluid en de badkamer wordt lekker geventileerd. je hebt de luchttoevoer al geregeld. Succes en mvgr Bernhard
 

Kacheltje

  • #6
Omdat je de aanvoerlucht uit je woning haalt zal die nooit zo koud zijn.

Direct boven de douche heeft het meeste effect. De concentratie damp is daar het hoogst en daarmee vang je de eerste lading vocht op, zeker als je een scherm hebt verspreidt de damp minder de doucheruimte zelf in. Een afzuigkap plaats je ook niet tegenover je kooktoestel, toch? :mrgreen:

Probeer wel te voorkomen dat de aangevoerde lucht niet te dicht bij het afzuigrooster komt dit belemmert een goede doorspoeling van de restvocht in de doucheruimte.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu