Vaillant VC-NL 255/4-7 R3

Petersch1

  • #1
Geachte forumleden,
Wederom een probleem : de ketel wil niet opstarten en geeft F28 als melding.

Veel gelezen hierover (F28) en een der oorzaken als genoemd was ontsteker/ionisatie pen defect. Deze heb ik heden vervangen voor een nagelnieuwe.
Desondanks blijft de storing terugkomen.

Hierop wat testjes gedaan via het menu en vond ik het gedrag van de ventilator (bovenin) wat vreemd : via de plus en min toets kan de ventilator in-en uitgeschakeld worden. Het viel mij op dat na intoetsen de ventilator vol gaat draaien en na uitschakeling een paar keer hoog en lagetoeren afwisselt voor die uiteindelijk weer stopt.

Als ik dan de reset gebruik vanwege de F28 melding via het knopje met de doorgekruiste vlam op het bedieningspaneel begint de ventilator op hoge toeren te draaien maar verder in het opstart gebeuren valt het toerental naar beneden en blijft langzaam draaien. Hierna komt dan weer even later de F28 terug op de display.

Vraag : moet de ventilator de gehele opstartfase hoge toeren maken ? Vraag : via een slangetje wordt een rond klepje bediend (drukverschilregelaar?) rechts naast de ventilator. Staat dat ronde klepje in verbinding met de gasklep ? Bij te laag toerental van de ventilator dus geen gastoevoer ?

Wie o wie heeft een idee en graag een oplossing ?
mvg
Peter
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #2
F28 is in 10 van de 11 gevallen, het gasblok defect .

Bij de opstart van deze ketel gaat de ventilator idd eerst op hoog toeren draaien. Dit toeren tal loopt dan vervolgens terug, totdat hij het in en uit schakelpunt van de luchtdrukschakelaar (met blauwe slang) heeft belaalt. Daarna kan de ventilator dit nog een paar keer doen, voordat de ketel echt probeert te ontsteken.
 

Petersch1

  • #3
Hartelijk dank Screech voor de genomen moeite.
Gasblok defect meest waarschijnlijke ? Dat is het blok op de onderste foto toch. Is dit redelijk te verwisselen dan ga ik een prijsje opvragen voor dat onderdeel.
Graag nog even bericht.
mvg
Peter
 

Petersch1

  • #4
Gasblok kost 90 euro ex
Nu even de 255/4-7 R3 vervangen door 254/4-7 L3 maar ik wil de 255 wel weer in bedrijf krijgen. Meer dan 100 eurootjes uitgeven en dan nog niet zeker van een oplossing moet even over worden nagedacht. Intussen toch even warm.
Ik weet nog niet of het gasblok eenvoudig is te wisselen.
 

Tumkie

  • #5
Gasblok is eenvoudig te wisselen ... geen probleem maar hoe ga je controleren dat het gasblok correct afgesteld staat zonder juist meetapparatuur?
 

Petersch1

  • #6
Mijn dank Tumkie,
Is een nieuwe gasklep dus niet afgesteld voor algemeen gebruik maar moet deze worden afgeregeld na installatie begrijp ik dat goed?
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #7
Als je aan het gastechnische deel gaat zitten knoeien moet de ketel "altijd" worden doorgemeten op zowel afstelling als voor de veiligheid.

U woont toch niet in een appartementen complex?
 

Petersch1

  • #8
Jawel, ik woon in een flat met 128 appartementen. :mrgreen:

Echter daar hangt niet het genoemde probleem.
U mag gerust zijn, zodra het op gasgebied aankomt laat ik dat aan een 'vakman' over hoor; alhoewel soms moeilijk te vinden.

mvg
Peter
 

Screech

Specialist Verwarming
  • #9
Waarom ik dat vraag, is omdat in een flat/appartementen complex nog wel eens VR ketels(die van u) gemixd wordt met HR ketels.
Deze vaillants kunnen daar skecht tegen, krijg je vaak ook F28 van (gelukkig wel) en buiten dat mag dat gewoon niet ivm het rookgaskanaal.

Vind het ook een beetje vreemd dat je (tijdelijk) een gesloten VR ketel vervangt voor een open cv ketel, waarbij je mogelijk de consequenties niet kent van wat er allemaal mis kan gaan.

Ik neem aan dat je toch wel snapt wat ik bedoelde met de vraag waar je woont. Zoniet, lees bovenstaande
 

Petersch1

  • #10
Vanwege de storing in de gesloten ketel en de beschikbaarheid van het open type dat heel snel te wisselen was gekozen voor een tussen oplossing en wordt de ruimte weer verwarmd. De ketel hangt sws buiten de gebruiksruimte dus goede isolatie tussen ketel en radiatoren.

De storing in de gesloten ketel is nog ongewis : F28
kan zijn ontsteker ; kan zijn ventilator ; kan zijn gasklep.

Mijn dochter had een storing in een cwk 245/4-7 ook F28.
de eerste monteur die kwam : keek en zag en zei...van deze ketels heb ik geen verstand : wel ff 75 euro voorrijkosten aftikken : mijn dochter boos en toen werd het 50 euro.

Daarna een adverterende gediplomeerde? cv monteur gebeld
Deze komt : vervangt ontsteker en vervolgens ventilator, rekent 300 zonder bon en gaat weg zonder te merken dat het expansievat ook nog defect is.

Dat vat heb ik vandaag zelf vervangen : kosten incl verloopkoppeling 40 euro en klaar.

Bovenstaande geeft wel een deuk in het vertrouwen....
Vandaar dus ook de wisseling van de ketels....
 

Petersch1

  • #11
Teruglezend zie ik dat Tumkie het heeft over gasblok en ik begin over gasklep...2 verschillende dingen neem ik aan. maar even goed, ik doe niks met gas in een cv ketel.
 

Tumkie

  • #12
Gasblok = gasklep 😀

Dat een monteur een defect expansievat niet opmerkt als hij moet komen voor een ionisatiefout is niet al te gek ...
Als je met je wagen naar de garage gaat omdat de autodeur niet meer afsluit dan zal de monteur niet opmerken dat er een nagel in de band kan zitten ...
Die dingen worden gecontroleerd bij het onderhoud en niet bij een herstelling van iets totaal anders ...
 

Petersch1

  • #13
Ok ok Tumkie,
Gasblok gasklep gasbrander ok daar blijf ik toch af.

Wat ik bedoelde met mijn verhaal over de cwk 245 is dat je mag verwachten dat na enige reparaties de monteur de ketel laat opstarten en dan via het druk-verloop wenkbrouwen moet doen fronzen ? De druk loopt snel op dus reden voor bezorgdheid. De vergelijking met een autodeur vind ik wat ..
Na reparatie mag een test toch wel verwacht worden ?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #14
Wij kunnen niet beoordelen of de monteur dat gezien zou moeten hebben.

Als je van een gesloten naar een open toestel gaat moet je wel zeker weten dat de luchttoevoer voldoende is.

Een gesloten ketel kan in een afgesloten kast, een open toestel niet.
 

Petersch1

  • #15
De open ketel hangt in een goed geventileerde ruimte met ook een deurrooster in de buitendeur. Dus luchtaanvoer ruim voldoende.
 

Tumkie

  • #16
Wat is goed en ruim ?
 

Petersch1

  • #17
Goed en ruim :
cv ruimte is ca 3 meter lang; ca 1.20 breed en ongeveer 2.20 hoog. Direct grenzend aan buiten, afgesloten door een opdekdeur die niet strak sluit en die deur is voorzien van een ventilatie-rooster aan de onderzijde. Rookgas afvoer aan zij-gevel. Moet toch kunnen ? In de genoemde ruimte geen andere toestellen of objecten en ook geen verblijfruimte.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #18
Grenst de deur met het rooster aan de buitenlucht?
 

Petersch1

  • #19
Ja, grenst aan de buitenlucht. Goed of juist niet ?
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #20
Ja, dat is goed. Er moet een niet-afsluitbaar rooster zijn naar buiten. Ik werd op het verkeerde been gezet door de opdekdeur. Die worden alleen in huis gebruikt normaal gesproken.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu