Type grondkabel en welke dikte - garage

Hansz

  • #1
Mijn garage ligt (Kabellengte) ongeveer 55m van mijn woning verwijdert. Nu wordt er in de wijk een glasvezelnetwerk aangelegd wat mij de mogelijkheid geeft in de sleuf die hiervoor gegraven wordt meteen een grondkabel te leggen. Wie kan mij adviseren in het type grondkabel en welke dikte heb ik nodig voor deze afstand?

mvg, Hans
 

Gerrit

  • #3
Als je op zeker wilt gaan leg je er een grondkabel 4 x 4 mm2 in.
 

Hansz

  • #4
Ik heb geen zware machines die van stroom voorzien moeten worden. Mijn bedoeling is een TL verlichting op te hangen en 1 a 2 stopcontacten om een boormachine te kunnen gebruiken.
 

Swtkc

  • #5
Ik zou 5 x 2.5 mm2 ( = ± 23 ampere) grondkabel nemen.
of
5 x*1.5 mm2 (= ± 16.5 ampere) geeft wat meer kabelverlies.

We weet namelijk nooit wat je in de toekomst in de schuur nog wil aansluiten. Nu is er de mogelijkheid!

NB
De toelaatbare waarden genoemd zijn voor (2 belaste aders) kabel in buis.
Kabel rechtstreeks tegen wand:
27 amp. (2.5mm2) - 19.5 amp (1.5 mm2

Kabel in koker in grond:
29 amp. (2.5mm2) - 22 amp (1.5 mm2)

Indien 3 belaste aders (3 fase) liggen de toelaatbare waarden iets lager.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #6
Voor een dergelijke afstand is 1,5 mm² wel erg dun, temeer daar dat normaal gesproken voor kortere afstanden al meestal niet toegepast wordt. Het zal rekentechnisch wel kloppen, maar ik vind 1,5 mm² een verkeerde bezuiniging.

De meest eenvoudige (goedkope) oplossing voor de betreffende toepassing en afstand is gewoon 2 x 2,5 mm² grondkabel (mantel/litze = aarde) of indien er een buitenlamp vanuit huis geschakeld moet worden 3 x 2,5 mm² grondkabel.

Dat zijn kabels die je overal kunt kopen. :wink:

Indien je voor de toekomst voorbereid wilt zijn voor zwaardere (werkplaats-) apparatuur in de schuur dan in elk geval 5 x 2,5 mm² gebruiken, geen 5 x 1,5 mm².
 

Fiesiekus

  • #7
Een koperen draad met diameter van 1,5 mm2 en 50 m lengte geeft een vermogen van 150 Watt bij een effectieve stroomsterkte van 16 A. Fase en nul in dezelfde (isolerende) kabel dus 300 Watt. Dat is nogal wat watt. Bij toepassing van 2,5 mm2 wordt dat bijna een factor 2 minder, dus veiliger.
 

Matje

  • #8
Weet niet of het een sleuf betreft op eigen of gemeentegrond. Wanneer dit gemeente grond betreft kan het officieel wel een probleem worden. Wie is de kabeleigenaar, vergunning, vermelding op klic tekeningen enz enz. :shock:
 

Kloek77

  • #9
De afweging is vooral wat het nu kost om er een iets dikkele kabel in te leggen,
en wat het in de toekomst kost om vanwege eventuele nieuwe en/of grotere gebruikers opnieuw een sleuf van 55 meter te graven.

een pvc pijp als omhulsel kan ook nog is niet zo duur en u kunt er dan altijd nog een andere kabel door
trekken
 

Pakaster

  • #10
Ter info:
Voor een kabel of buis in de openbare grond betaald de eigenaar van de kabel zgn precariorechten, vermits dit in de gemeentelijke verodening is geregeld.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu