Tuinpalen plaatsen zonder beton

Ptrdejong

  • #1
Binnenkort ga ik een pergola plaatsen met palen 250cm boven de grond. In de bouwmarkten zijn tuinpalen te koop tot maximaal 300cm.

Nu had ik het liefst de tuinpalen zo in de grond gezet met grondboor zonder paalhouder of beton. Enerzijds omdat het goedkoper is en minder werk. En ook omdat ik lees dat ze zo iets met de wind kunnen meebewegen en minder snel 'afknappen' dan met beton.

Echter zal 50cm diepte hiervoor te weinig zijn lijkt mij. Lees overal 1/3 in de grond. Wat in dit geval zou uitkomen op een centimer of 80 diep.

Hoe zouden jullie dit oplossen? Toch een paalhouderpunt eraan om de paal te verlengen? (300cm paal + 60/70cm punt = ruim meter de grond in). Zou dit stevig genoeg zijn zonder beton?

Gaat om een pergola van 8m lengte en 7x7cm geïmpregneerde tuinpalen. Dank!
 

Mvneerbos

  • #2
Bij een houthandel kijken voor langere palen is wat ik zou doen.
Ik heb bij de handel bij mij in de buurt even snel online gekeken en daar hebben ze palen van 4m (7x7 en 9x9 cm)
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #3
Je maakt een rekenfout: 1/3 in de grond en 2/3 boven de grond is in jouw geval 125 cm in de grond en 250 cm boven de grond.

Daarnaast verleng je de paal wel met een paalpunt, maar de kracht komt dan allemaal op de 2 boutjes te staan waarmee je de paalpunt vastzet aan de paal. De kans is dan groot dat de paal gewoon afbreekt bij de overgang naar de paalpunt.

Mijn advies is om bij een houthandel hardhouten palen te kopen van 350 - 400 cm lang (9x9) en deze in de grond te plaatsen. Het geïmpregneerde hout dat je bij een bouwmarkt kan kopen is absoluut niet geschikt om in de grond te verwerken, dat rot zo door. Daarnaast is het hout op zich zelf ook niet heel erg sterk / stevig.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu