Tuin uitgraven

Spidex

  • #1
Hallo medeklusser,

Mijn voortuin en achtertuin zijn respectievelijk: 5.40 m bij 4.80 m en 6m bij 11 m. De vorige bewoner heeft nooit van het woord onderhoud gehoord en nu zit ik opgescheept met een zwaar verwaarloosde tuin. :x Aangezien ik 'moordneigingen'krijg wanneer ik naar zowel de voor- als de achtertuin kijk, wil ik het laten betegelen :P . Hoe diep moet je een tuin uitgraven?

Alvast bedankt voor de reacties!
 

Fiesiekus

  • #2
Wat is de grondsoort? Als het geen zand is, 30 cm uitgraven en stratemakerszand erin kwakken.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
En bij het uitgraven zoveel mogelijk wortels verwijderen. Als het een woestenij is geweest dan heb je kans dat je over een tijdje nog te maken krijgt met opschietend spul onder de bestrating.
Eventueel zeezand gebruiken, door het zoutgehalte hebben onkruiden wat minder kans. Maar ja dat moet je wel zien te krijgen.

Je hebt nogal wat zand nodig, bij 30 cm zand zo'n 27 kuub als je alles bestraat. Dus daar heb je zo wie zo een professionele zandhandel voor nodig.
 

Fiesiekus

  • #4
En na het tegelen de voegen met brekerszand volbezemen. Overigens is die 30 cm afgraven die ik noemde, wel de zanddikte + tegels erop.
 

Visk

  • #5
Eventueel zeezand gebruiken, door het zoutgehalte hebben onkruiden wat minder kans.
dit kan wel maar houd wel rekening met het soort tegel wat je gaat gebruiken want het zout gehalte kan de tegel beschadigen!

en inderdaad afgraven, kraantje misschien?

en mijn voorkeur voor zand is woudzand aangezien je dit zeer strak kunt afrijen en het is zeer stevig
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu