Trekschakelaar in badkamer vervangbaar?

Arissie

  • #1
Hallo,

In mijn badkamer heb ik op dit moment een trekschakelaar (met touwtje) voor het licht. Ik zou graag een verlaagd plafond met spotjes bediend door een knopschakelaar willen hebben in de badkamer. Is dit mogelijk? Zo, ja wat moet ik precies hiervoor aanschaffen? (ik let natuurlijk op de verschillende zones in de badkamer)

Alvast bedankt.
 

Fiesiekus

  • #2
Als de zone het toestaat koop je een enkelpolige schakelaar en trek je de draden (bruin en zwart) opnieuw vanuit de centraaldoos/lamp, via de bestaande leiding en dan naar beneden naar de schakelaar.

Punt is wel, dat bij een verlaagd plafond, de centraaldoos bereikbaar moet blijven.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
En dat je dus waarschijnlijk een sleuf moet frezen in de muur voor de leiding en met een dozenboor een gat moet boren voor een inbouwdoos.

Wellicht is het makkelijker om met een draadloze schakelaar en actuator bij de spotjes te gaan werken.

Dan evengoed moet je eerst een frame voor het plafond maken. inbouwdozen voor de spotjes en actuator plaatsen en de centraaldoos verplaatsen naar het verlaagde plafond.

En daarvoor moet je dus vanaf de centraaldoos die vooraf gaat aan de huidige centraaldoos nieuwe langere draden trekken en een stukje leiding plaatsen tussen de plek waar nu nog de centraaldoos zit en de nieuwe plek. De huidige centraaldoos komt dus te vervallen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu