Traptreden schroeven van onderaf of boven

Bennob

  • #1
Hallo beste forum leden,

ik ben bezig met het maken van een bordestrap. De trap bestaat uit twee delen. Als onderste het bordes tot ongeveer 1m50 hoog. Op dit bordes komen twee stalen trapbomen te staan. De trapbomen hebben metalen "voetjes" aan de zijkanten gelast waar de traptreden op komen te liggen

De traptredes zijn van 4 cm dik grenen.

Het bordes is gemaakt van een frame van timmerhout. De onderste "trapboom" bestaat aan weerszijden uit een dubbele plaat multiplex (2*18 mm) waarop de traptredes worden opgelegd.

Het idee is om klosjes (44mm*44mm) te gebruiken om de treden vanaf de onderkant vast te schroeven. De klossen worden verticaal aan de trede bevestigd en horizontaal aan de trapboom.

Bij de stalen trapboom, het bovenste gedeelte van de trap, zou ik ook vanaf de onderkant willen gaan schroeven.

Mijn vraag is of het in verband met de stevigheid en kraken misschien beter zou zijn om vanaf boven te schroeven/bouten en de gaten dicht te proppen. Ik ga de treden blank lakken.

Op het plaatje kan je zien hoe het ongeveer gaat worden. De trapleuning moet je even weg denken.

Ik ben benieuwd naar jullie advies!

 

Sjaan Smit

  • #2
Voor het uiterlijk zou ik ze aan de onderkant schroeven,qua stevigheid maakt het denk ik niet zo veel uit....leuk projectje trouwens...
 

Mark en 3 meiden

  • #3
Is het onderste gedeelte een open of dichte trap?
voor een open trap sluit ik meteen bij sjaan smit aan
maar als de trap dicht is zit het kraken meestal in de verbinding stootbord traptrede
is al meer over te vinden op het forum
 

Bennob

  • #4
Het onderste gedeelte is gesloten met stootborden. De stootborden zijn nu al op bevestigd op de trapboom dmv kleine spijkers. De treden komen dus op de trapboom te liggen aan de zijkant en aan de voorkant op de stootborden.

Is de 4 cm genoeg "vlees" om de treden goed naar de constructie toe te trekken? Gaat dit op den duur niet werken.

Wat voor schroeven/bouten kun je dan het beste gebruiken?

Met groeten!
 

Sjaan Smit

  • #5
Dat denk ik niet...maar er is toch genoeg ruimte voor grotere klosjes dan 44 x44??

@Mark:

Gewoon Sjaan mag ook hoor.... :wink:
 

Leensen

  • #6
Ik heb hier een open trap waarvan de originele treden van bovenaf waren geschroefd. De treden liggen op metalen steunen waar 2 gaten met schroefdraad in zaten. Deze gaten heb ik opgeboord en de traptreden van onderaf vastgedraaid met houtdraadbouten van ca. 35mm lang en ik gok 4mm dik ofzo. De treden heb ik wel eerst voorgeboord. Het zit er nu een jaar in en er is nog geen trede die los lijkt te zitten.
Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu