Trap lakken

Spirit

  • #1
We hebben onze trap met hoogglans verf een kleurtje gegeven. Er zitten drie laklagen op. Om het geheel sterkere te maken , heb ik er gisteren een laag eiglans vernis op gezet, na het geheel licht opgeschuurd te hebben. Maar nu is er geen glans meer over. Ik begrijp dat het geen hoogglans meer kan zijn, maar het ziet er nu ronduit MAT uit. Kan iemand mij vertellen wat ik verkeerd heb gedaan.
Of komt het pas goed bij een tweede laag eiglans vernis.

Bij voorbaat dank.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Fabel 1: Een vernislaag over een laklaag versterkt de totale verflaag.
Mensen hebben steeds de neiging laklagen af te werken met vernislagen in de veronderstelling dat de laklaag dan sterker zal worden.

Kunt u mij uw theorie uitleggen dat dit zo is ? Dit is wel het geval indien u een kleurbeits gebruikt en er daarna een parketlak overheen zet. Dit komt omdat beits IN het hout trekt, en lak ER BOVENOP blijft liggen. Een ideale combinatie dus, zeker omdat de parket lakken, in tegenstelling tot blanke lakken, sterkere UV filters bevattten.

De tegenwoordige PU- en epoxylakken zijn dermate sterk dat een vernislaag van geen enkele toegevoegde waarde is. Blanke vernis vergeelt bovendien en is zwakker dan lakverf omdat het geen pigment bevat.

Een trap schilderen met lakverf kan heel fraai zijn. Laat u de treden onbekleed, dan zal ook de duurste verf op de loopvlakken slijten. Bovendien is het op uw sokken bijzonder goed glijden van gelakte treden met alle mogelijke gevolgen vandien.

Maar goed, dat was niet uw vraag:

De laklagen op de trap dienen voldoende uitgehard te zijn voordat u ze kunt overschilderen. Loopt uw schuurpaiertje "vol" dan is de laklaag nog te zacht. Is dit niet het geval dan kunt u verder met schilderen.

De eiglans zal na 2 of 3 lagen pas volledig de juiste glansgraad verkrijgen. U zult dus nog minimaal een laag moeten opbrengen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu