Wat is het verschil tussen verzinkt en gegalvaniseerd?

Helpmnkoelkastisstuk

  • #1
Beste materiaalexperts,

Ik moet wat CV-leidingen aanleggen, maar ik weet dat je vanwege contactcorrosie niet zomaar verschillende soorten metaal mag koppelen. Of is dat alleen maar bij sanitair?

In ieder geval heb je naast staalverzinkte buizen (de gewone CV-buizen dus) en staalverzinkte koppelingen, ook de term "gegalvaniseerd", waarbij ook een zinklaagje over het staal wordt aangebracht. Dat laatste wordt volgens mij voornamelijk gebruikt voor draadkoppelingen en dikwandig stalen buizen.

Mijn vraag is dus: wat is het verschil tussen gegalvaniseerd en staalverzinkt? Of is het hetzelfde en is CV-buis dus ook "gegalvaniseerd"?

En als laatste: mag je staalverzinkte buizen en koppelingen gewoon koppelen aan gegalvaniseerde buizen en koppelingen?
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #2
Ik heb niet antwoord op alle vragen, maar er is wel een verschil in wanddikte.
Bij de verbouwing van ons huis afgelopen jaar heb ik alle CV leidingen vervangen
en alles opnieuw aangelegd.
Daarvoor heb ik 1,5mm dikke dunwandige CV leidingen gebruikt.
Deze zijn misschien maar ietsje dikker als de standaard, meest gebruikt leidingen
maar ze zijn veel lastiger te buigen met een buigtang.
Met 15mm leidingen was het nog net te doen maar bij 22mm leidingen
kwam het gelukkig beter uit om knieën toe te passen. Houdt daar dus ook rekening mee.
 

Helpmnkoelkastisstuk

  • #3
Ik denk dat het net even een ander proces is van verzinken. Verzinken is volgens mij de "algemene" term voor het aanbrengen van een laagje zink.

Galvaniseren is dan een vorm van verzinken, maar dan specifiek "elektrolytisch verzinken", wat een andere (betere?) manier is vergeleken met "thermisch verzinken" (wat soms gewoon "verzinken" wordt genoemd). Zie ook het gelinkte Wikipedia-artikel:
In het spraakgebruik wordt 'galvaniseren' heel vaak gebruikt als synoniem voor verzinken. Verzinken kan echter met twee totaal verschillende processen worden uitgevoerd, elektrolytisch verzinken en thermisch verzinken. Dat laatste is eigenlijk helemaal geen galvaniseren, omdat het geen gebruik maakt van elektrische stroom.
Of gewone CV-buis nu thermisch of elektrolytisch verzinkt is weet ik dus niet. Ik kan me wel voorstellen dat er een reden is dat dikwandige buizen anders verzinkt worden dan dunwandige.

Behalve dus misschien de manier van verzinken zijn dikwandig en dunwandig stalen buizen denk ik soort van hetzelfde qua materiaal, alhoewel er natuurlijk heel veel staalsoorten bestaan. Dat de dikte kan variëren is dan ook wel logisch. Ik denk dat ik gewoon voor de 1,2 mm dikte ga i.v.m. buigen. :)

Over contactcorrosie heb ik ook al een antwoord misschien. Ik las net het VSH handboek:
In gesloten verwarmingsinstallaties met staalverzinkte buizen en fittingen is inwendige corrosie in principe onmogelijk omdat zuurstof van buitenaf niet in de installatie kan dringen. Gecombineerde installaties: Niet-gelegeerd gegalvaniseerd staal kan in een gesloten systeem zonder problemen worden gebruikt en gecombineerd met andere metalen in gelijk welke volgorde.
Dus het lijkt me niets uit te maken of je in een CV-systeem dikwandig of dunwandig staal (op wat voor manier verzinkt dan ook), koper, messing, brons of RVS door elkaar heen gebruikt.

En in welke volgorde maakt ook niet uit als ik het goed begrijp. Alhoewel volgorde natuurlijk een vreemd begrip is als het water in een gesloten circuit rond wordt gepompt, aangezien het corrosieveroorzakende water altijd opnieuw langs blijft komen.
 

Ronny

Specialist Verwarming
  • #4
Ik zou me daar niet te druk over maken, gewoon gebruiken wat het beste uitkomt.
Als koppelingen zou ik wel een goed merk in messing uitvoering nemen, en niet de iets goedkopere.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu